Okładkowy artykuł dr. hab. Marcina Ziółka z UAM w prestiżowym Chemical Reviews
Wiadomość, opublikowana 23-11-2017

W najnowszym numerze Chemical Reviews z 22 listopada 2017 r. opublikowany został przeglądowy artykuł, w którym jednym ze współautorów jest dr hab. Marcin Ziółek z Wydziału Fizyki UAM. Według najnowszego zestawienia wskaźników cytowalności, Chemical Reviews znajduje się w czołówce wszystkich czasopism naukowych, ustępując miejsca jedynie trzem czasopismom z branży medycznej.

Artykuł pt. “Photochemistry and Photophysics in Silica-Based Materials: Ultrafast and Single Molecule Spectroscopy Observation”, którego współautorem jest dr hab. Marcin Ziółek, poświęcono omówieniu zjawisk, jakie zachodzą pod wpływem światła w hybrydowych nanostrukturach krzemowych otaczających chromofory, i dzieją się w ultrakrótkich skalach czasu. Najwięcej miejsca poświęcone jest zeolitom oraz materiałom mezoporowatym, w których umieszczone są barwniki organiczne, leki lub kropki kwantowe.

Publikacja jest efektem współpracy dr. hab. Marcina Ziółka z grupą prof. A. Douhala z Universidad de Castilla-La Mancha w Toledo w Hiszpanii. Podczas dwuletniego stażu i kilku krótkoterminowych wyjazdów badał on zachowania cząsteczek umieszczonych w krzemowych nanostrukturach, szczególnie za pomocą bardzo krótkich impulsów światła (tzw. ultraszybka spektroskopia laserowa). Badania takie pozwalają poznać najszybsze procesy zachodzące w przyrodzie (bilion razy krótsze od sekundy) i powiedzieć, jakie zmiany zachodzą w układach tuż po zaabsorbowaniu światła. Zaprezentowany w artykule przegląd badań może być ważny pod kątem zastosowania takich hybrydowych układów (organiczne cząsteczki i nieorganiczne nanomateriały) w fotonice, fotowoltaice, fotokatalizie, sensorach optycznych i dostarczaniu leków.

Dr hab. Marcin Ziółek od początku swojej kariery naukowej związany jest z Wydziałem Fizyki UAM. Stopień doktora uzyskał w 2003 roku, a habilitację w 2013 r. Od roku 2015 pełni stanowisko profesora UAM. Pracuje w Zakładzie Elektroniki Kwantowej.

Aktualnie badania dr. hab. Ziółka koncentrują się na badaniu ogniw słonecznych (barwnikowych i perowskitowych), także metodami laserowymi, ze specjalnym uwzględnieniem najszybszych procesów rozdzielania ładunków w takich ogniwach, zachodzących pod wpływem światła.

Cały artykuł dostępny jest na stronie ACS Publications.

Informację wprowadził/a: Anna Krajewska-Zastrożna