Sukces astronomów z UAM
Wiadomość, opublikowana 13-10-2017

Haumea to planeta karłowata, która krąży wokół Słońca w odległości 50 razy większej niż Ziemia. Astronomowie - w tym także z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu – zaobserwowali po raz pierwszy pierścień należący do tej planety.

Międzynarodowa grupa astronomów pod kierunkiem badaczy z Institute of Astrophysics of Andalusia, w tym zespół badawczy dr Anny Marciniak z z Instytutu Obserwatorium Astronomicznego UAM w składzie: dr Przemysław Bartczak, dr Toni Santana-Ros, mgr Magda Butkiewicz-Bąk i mgr Grzegorz Dudziński, po raz pierwszy pierścień zaobserwowała 21 stycznia bieżącego roku. Zaćmienie obserwowano z pomocą 12 teleskopów w sześciu krajach.

Wczoraj ukazał się tekst dotyczący tych obserwacji w czasopiśmie Nature.

Do niedawna jedyne pierścienie obserwowano wokół gazowych olbrzymów, przede wszystkim Saturna, ale też Jowisza, Neptuna i Urana. Odkrycie pierścienia wokół Haumei wskazuje na to, że pierścienie mogą być znacznie bardziej rozpowszechnione, niż do tej pory sądzono.

Zespół badawczy dr Anny Marciniak brał udział w interpretacji wyników i przygotowaniu tekstu do Nature.

Share on Google+