Badania naukowe na Wydziale Studiów Edukacyjnych

  1. Zakład Badań Środowisk Wychowawczych

    • Relacje podmiotów (w) lokalnej przestrzeni edukacyjnej
    • Zagrożenia obyczajowe współczesnych dziewcząt i kobiet
    • Macierzyństwo kobiet w sytuacji zdrowienia z uzależnienia alkoholowego
    • Młodzież studiująca w krajach Unii Europejskiej wobec problemu stabilizacji życiowej
    • Wzory stabilizacji życiowej w relacjach młodzieży studiującej
    • Socjalizacja studentów koszalińskiego ośrodka akademickiego
    • Opiekuńczo-socjalizacyjne funkcjonowanie Domu Matki i Dziecka w Krzywańcu
    • Socjalizacja młodzieży w środowisku i sytuacji służby wojskowej
    • Socjalizacja zdrowotna młodzieży gimnazjalnej
  2. Zakład Dydaktyki Ogólnej

    • Psychologiczne aspekty procesu uczenia się
    • Rola zadań domowych w kształtowaniu wiadomości, umiejętności i nawyków uczniów
    • Edukacyjne aspekty globalizacji, transformacji oraz integracji europejskiej
    • Trudności i niepowodzenia szkolne uczniów
    • Funkcjonowanie ucznia zdolnego w środowisku szkolnym i pozaszkolnym
    • Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z syndromem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi w środowisku edukacyjnym

  3. Zakład Edukacji Dziecka

    • Założenia a rzeczywistość edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
    • Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka - założenia a realizacja
    • Osamotnienie dziecka w wieku przedszkolnym
    • Blog internetowy jako jedna z form komunikacji językowej w nowej rzeczywistości kulturowej. 
    • Świat przedszkolny i wczesnoszkolny w opiniach dzieci;
    • Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym;
    • Wczesne wspomaganie rozwoju mowy dziecka jako warunek jego efektywnego funkcjonowania w grupie przedszkolnej;
  4. Zakład Historii Wychowania

    • Kongresy i zjazdy pedagogiczne w Polsce, metodologia i twórcy historii wychowania
    • Dzieciństwo w pamiętnikach  staropolskich
    • Rozwój szkolnictwa średniego w Polsce w latach 1945-1989
    • Harcerstwo polskie po 1945 r.
    • Średniowieczne ustawodawstwo  szkolne
    • Dzieje pracy socjalnej 
    • Problematyka czasopism kobiecych w dwudziestoleciu międzywojennym
    • Badania regionalne w polskiej historii wychowania
    • Zabawy i zabawki dziecięce w dziejach Polski
    • Idee edukacyjne i działalność oświatowa  polskich stowarzyszeń i organizacji młodzieżowych (w XX w.)
    • Dzieje wychowania w Wielkopolsce XVI-XVIII w.
    • Dzieje Akademii Lubrańskiego w XVII i XVIII w.
    • Ewolucja roli społecznej mężczyzny w rodzinie i społeczeństwie
    • Inwentaryzacja szkół wielkopolskich (do 1939 r.)
  5. Zakład Kształcenia Ustawicznego i Doradztwa Personalnego

    • Planowanie kariery zawodowe poprzez indywidualne strategie edukacyjne
    • Doradztwo zawodowe w polityce oświatowej
    • Polityka oświatowa w powiecie poznańskim
    • Polityka oświatowa wobec problemu wspierania rozwoju zawodowego nauczycieli
    • Kompetencje wielokulturowe w doradztwie zawodowym i kształceniu ustawicznym
    • Zarządzanie kompetencjami w firmach
    • Zarządzanie talentami w praktyce wielkopolskich firm
    • Determinanty polityki szkoleniowej w organizacjach
    • Kompetencje i kwalifikacje doradców zawodowych
    • Wolontariat jako istotny element planowania kariery zawodowej na współczesnym rynku pracy
    • Kompetencje kadr kierowniczych - w dążeniu do doskonałości nowoczesnego HRM
    • Trendy szkoleniowe w Polsce- stan obecnych i perspektywy na przyszłość
    • Systemy motywacyjne i szkoleniowe w organizacjach publicznych i prywatnych
    • Zmiana stosunków pracy w polskich organizacjach
    • Kariera Trenera

  6. Zakład Oświaty Dorosłych

    • Edukacja dorosłych w zarysie
    • Lekarz jako nauczyciel pacjenta 
    • Wychowanie do zdrowego stylu życia w rodzinie wielopokoleniowej "Od juniora do seniora"  
    • Zachowania żywieniowe a występowanie nadwagi i otyłości wśród uczniów poznańskich liceów
    • Pomiędzy młodością a starością - profilaktyka starzenia się i starości
    • Młodzież u progu dorosłości i jej styl życia  
    • Wizerunek człowieka starszego i starości z perspektywy młodzieży wkraczającej w dorosłość - rola szkoły w jego kształtowaniu 
    • Funkcje studiów niestacjonarnych i podyplomowych w życiu ludzi dorosłych - diagnoza stanu

  7. Zakład Metodologii Pedagogiki

    • Nauczyciel kreatywny i jego edukacja w zmieniającym się społeczeństwie
    • Filozofia edukacji w poglądach Karola Wojtyły i Zygmunta Baumana
    • Konstruowanie i weryfikacja programów edukacji interaktywnej on-line
    • Konstruowanie programów kształcenia stymulujących i wspierających rozwój poczucia sensu ludzkiej egzystencji w procesie całożyciowej edukacji
    • Ocena procesu kształcenia
    • Prowadzenie jako podstawa pedagogiki ogólnej

  8. Zakład Pedagogicznych Problemów Młodzieży

    • Doktoranci - w drodze do akademickiej kariery
    • Duma narodowa, wstyd, fobie narodowe w opinii gimnazjalistów, licealistów i studentów
    • Społeczno-środowiskowe uwarunkowania przedmiotowego traktowania seksu przez młodzież
    • Wyzwania integracji. Młodzież krajów postkomunistycznych Polski i Czech w integracji europejskiej
    • Młodzież - poczucie sprawstwa w społeczeństwie
    • Jednostka, społeczeństwo, edukacja we współczesnym świecie
    • Dyskursy o człowieku ponowoczesności
    • Młodzież w kulturze globalnej;
    • Młodzież w zmieniającym się świecie - szanse i zagrożenia;

  9. Zakład Pedagogiki Porównawczej

    • Rekonstrukcje pamięci zbiorowej i indywidualnej - edukacja wobec problemów Zagłady.
    • Projekty edukacyjne w placówkach muzealnych na przykładzie Muzeum w Żabikowie i Muzeum Yad Vashem w Jerozolimie
    • Strategia reform oświatowych w świecie
    • Kształtowanie kapitału społecznego w szkole
    • Holocaust a edukacja 
    • Azja-Europa: migracje idei od XVIII wieku od czasów współczesnych 
    • Wychowanie obywatelskie e szkolnictwie obowiązkowym w Holandii
    • Edukacja polityczna w szkolnictwie obowiązkowym Niemiec
    • Pokolenie młodzieży a konstrukcje sukcesu życiowego

  10. Zakład Pedagogiki Społecznej

    • Traktat o pedagogice społecznej;
    • Dziecko i jego środowisko życia. Pedagogiczne i psychospołeczne wymiary współczesnego dzieciństwa;
    • Wspomaganie dziecka jako sens działań profilaktyczno-kompensacyjnych;
    • Praca socjalna z rodziną dziecka zagrożonego w rozwoju społecznym;
    • Kwestia poszanowania praw dziecka;
    • Nadzieje dramaty egzystencjalne ludzi starych a środowisko życia;
    • Wsparcie i wspomaganie społeczne u schyłku życia;
    • Pomoc społeczna wobec potrzeb ludzi starych w Polsce;
    • Społeczno-środowiskowe uwarunkowania marginalizacji osób starych;
    • III Rzeczpospolita wobec problemu egalitaryzmu oświatowego;
    • Wspomaganie rozwoju młodzieńczego życia;
    • Praca  socjalna jasko wyrównywanie szans życiowych młodzieży;
    • Wartość wykształcenia w opinii współczesnej młodzieży;
    • Społeczna przestrzeń socjalizacji dzieci w średnim mieście;
    • Szkice dziecka, dzieciństwa i losu w średnim mieście;
    • Praca socjalna z rodziną w Środowisku lokalnym;
    • Starość jako zadanie i problem  egzystencjalny;
    • Wyzwanie egzystencjalne u schyłku życia;
    • Pedagogiczne aspekty opieki paliatywnej;
    • Zmarginalizowana starość - przyczyny zjawiska i możliwości przeciwdziałania;

  11. Zakład Pedagogiki Specjalnej

    • Indywidualne i społeczne kryteria/ wymiary życiowych osób z niepełnosprawnością
    • Osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualna w polskim systemie edukacyjnym
    • Rozumienie etapów życia przez osoby z umiarkowaną i znaczna niepełnosprawnością  intelektualną 
    • Problemy programowania w terapii indywidualnej dzieci i młodzieży z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
    • Zagadnienia logopedii wieku podeszłego
    • Standaryzacja skali  Bayley'a
    • Doświadczanie relacji z rówieśnikami przez młodzież z zespołem Aspergera;  
    • Funkcjonowanie społeczne kobiet z zespołem Turnera;  
    • Rola wsparcia społecznego rodziców w rozwoju i wychowaniu dziecka z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym;
    • Wykorzystanie metody Reuvena Feursteina w pracy z dziećmi z lekką niepełnosprawnością intelektualną  

  12. Zakład Pedagogiki Szkolnej

    • Erozja kapitału społecznego w szkołach różnego szczebla w kulturze nieufności;
    • Przepływ międzypokoleniowy. Z perspektywy doświadczeń studentów UAM (2003-2010);
    • Uczestnictwo w dyskursie szkolnym i uniwersyteckim a zasoby kapitału społecznego studentów;
    • Życie codzienne w szkole z perspektywy jego uczestników;
    • Ocena z zachowania w doświadczeniach gimnazjalistów;
    • Syndrom konsumpcjonizmu. Weryfikacja koncepcji Z. Baumana na przykładzie studentów UAM;
  13. Zakład Pedeutologii

    • Warunki pracy nauczycieli;
    • Osobista wiedza praktyczna nauczycieli;
    • Źródła lęków wśród nauczycieli;
    • Pożądane i realizowane kompetencje nauczyciela w nauczaniu na odległość  przez Internet;
    • Edukacja integracyjna w doświadczeniach i opiniach nauczycieli oraz rodziców;
    • Projekt naukowo-badawczy EuSTD - (Socrates Comenius 2.1);

  14. Zakład Penitencjarystyki

    • Środki probacyjne a systemy penitencjarne w aspekcie porównawczym polsko-francuskim;
    • Praca jako środek resocjalizacji penitencjarnej ;
    • Problem readaptacji i reintegracji społecznej jednostek niedostosowanych społecznie w perspektywie zagrożenia recydywą;
    • Dozory kuratorów sądowych nad osobami zagrożonymi ekskluzją  społeczną;

  15. Zakład Podstaw Wychowania i Opieki

    • Komunikacja w rodzinach dotkniętych kryzysem;
    • Uczestnictwo rodziców w procesach edukacyjnych dzieci;
    • Wychowanie i opieka nad małym dzieckiem we współczesnej rodzinie;
    • Wsparcie społeczne w radzeniu sobie przez młodzież z trudnościami;
    • Ojcostwo w poglądach i planach życiowych młodych mężczyzn;
    • Rola matki w życiu współczesnych kobiet;
    • Jakość życia osób w podeszłym wieku i jej biograficzne uwarunkowania;

  16. Zakład Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej

    • Edukacja w perspektywie teorii gier i zbiorów;
    • Problemy nierówności społecznej kobiet i mężczyzn;
    • Metody badania potrzeb edukacyjnych osób dorosłych i planowanie strategii ich rozwoju w przedsiębiorstwach;
    • Jakość życia osób niepełnosprawnych;
    • Bariery, kariery, wybory. Edukacyjne dylematy współczesności;
    • Uspołecznienie oświaty w środowiskach lokalnych;
    • Funkcje społeczno-oświatowe Towarzystwa Nauczycieli Szkół Średnich i Wyższych w II Rzeczypospolitej;
    • Uwarunkowania edukacji dorosłych;

  17. Zakład Promocji Zdrowia i Psychoterapii

    • Problemy osobiste a zdrowie psychiczne współczesnych Polaków
    • Seksualność człowieka w aspekcie rozwojowym
    • Konstruowanie i ewaluacja celów edukacji prozdrowotnej dzieci i młodzieży szkolnej;
  18. Zakład Psychopatologii Dziecka

    • Efektywność nauczających interakcji między dziećmi sprawnymi a dziećmi sprawnymi a dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną;
    • Rysowanie i poznanie. Pojęciowa reprezentacja świata u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną;
    • Ocena poziomu percepcji słuchowej dzieci z niepełnosprawnością intelektualną;
    • Samodzielność małych dzieci z niepełnosprawnością ruchową;
    • Psychologiczna sytuacja dzieci z otyłością prostą w grupie rówieśniczej;
    • Umiejętności społeczne dzieci z autyzmem a stosowane metody terapii;
    • Wpływ Metody Videotreningu Komunikacji na kompetencje wychowawcze rodziców dzieci z trudnościami w rozwoju;
  19. Zakład Resocjalizacji

    • Społeczność lokalna wielkiego miasta wobec zachowań dewiacyjnych dzieci i młodzieży
    • Resocjalizacja na terenie zakładu karnego
    • Mechanizmy i warunki readaptacji społecznej byłych więźniów
    • Polityka kryminalna a proces resocjalizacji
    • Ład społeczny zakładu karnego
    • System programowego oddziaływania jako forma aktywnej resocjalizacji;
    • Wychowawca więzienny i jego zadania w procesie resocjalizacji skazanych;
    • Readaptacja społeczna jednostek niedostosowanych społecznie;
    • Wpływ najbliższego otoczenia nieletniego na stopień jego przystosowania społecznego;

  20. Zakład Socjologii Edukacji

    • Społeczne i stratyfikacyjne funkcje edukacji
    • Reformy edukacji  w wybranych krajach (Holandia, USA)
    • Kultura popularna i sukces życiowy - rekonstrukcje płci i tożsamości społecznej;  
    • Przemiany społecznych funkcji uniwersytetów;
    • Współczesne edukacyjne i kulturowe alternatywy;
    • Edukacyjne dylematy współczesności. Bariery, kariery, wybory.
    • Metody badania potrzeb edukacyjnych menedżerów  i planowanie strategii ich rozwoju w przedsiębiorstwach
    • Egalitaryzacja społeczna a współczesne wyzwania edukacyjne;
    • Wpływ kultury popularnej na tożsamość młodego pokolenia;
    • Współczesne edukacyjne i kulturowe alternatywy;
    • Kultura masowa a kryzys tożsamości;

  21. Zakład Technologii Kształcenia

    • Funkcje mediów we wspomaganiu edukacji szkolnej i procesu samokształcenia;
    • Zainteresowanie, wiedza i świadomość procesów uczenia się: nauczycieli, studentów i uczniów;
    • Kultura masowa a kryzys tożsamości;
    • Sprzęt cyfrowy w realizacji telewizyjnych programów edukacyjnych. Amatorskie produkcje telewizyjne i ich wykorzystywanie;
    • Multimedia a indywidualizacja procesu kształcenia;
    • E-learning oraz telepraca we wspomaganiu funkcjonowania społecznego osób z niepełnosprawnością ruchową;
    • Konwergencja mediów w edukacji  i wychowaniu;
    • Operacjonalizacja w dystansowych badaniach Kultury medialnej;
    • Rola muzyki w edukacyjnych komunikatach multimedialnych

  22. Zakład Teoretycznych Podstaw Edukacji

    • Społeczne funkcjonowanie dziecka w szkole
    • Szkolna rzeczywistość dziecka w edukacji elementarne
    • Dziecko na progu edukacji przedmiotowej
    • Kompetencje metodyczne nauczyciela małego dziecka
    • Strategie motywowania dzieci w młodszym wieku szkolnym
    • Dziecko z zaburzeniami uczenia się w szkole powszechnej. Strategie terapeutyczne - założenia a rzeczywistość.
    • Kompetencje komunikacyjne dzieci w młodszym wieku szkolnym
    • Style poznawcze a typ przywiązania - badanie dzieci z klas 1-3

  23. Pracownia Edukacji Ekologicznej

    • Środowiskowe uwarunkowania rozwoju fizycznego człowieka;
    • Idea zrównoważonego rozwoju w polskim systemie edukacyjnym i rozwoju regionalnym
    • Edukacja ekologiczna w zakresie gospodarki odpadami w kontekście sektorowej polityki regionalnej;
    • Świadomość ekologiczna w Wielkopolsce w kontekście sektorowej polityki regionalnej;
    • Zastosowanie metody projektu edukacyjnego w edukacji ekologicznej i przyrodniczej;
    • Zrównoważony rozwój w teorii i praktyce edukacyjnej 
    • Style nauczania stosowane przez nauczycieli przyrody
    • Idea zrównoważonego rozwoju w edukacji szkolnej i kształceniu nauczycieli
    • Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach specjalnych
    • Złożoność pojęcia ekologii społecznej w literaturze polskiej i zagranicznej 
    • Świadomość ekologiczna w kontekście sektorowej polityki regionalnej (Polska, a np. Niemcy) 
    • Zastosowanie metody projektu edukacyjnego w edukacji ekologicznej i przyrodniczej

  24. Pracownia Edukacyjnych Zastosowań Informatyki

    • Sieć globalna jako środowisko uczenia się;
    • Algorytmy uczenia się i nauczania w edukacji zdalnej;
    • Optymalizacja kształcenia z wykorzystaniem TI (technologii informacyjnych) w obszarach: pedagogika, języki obce, matematyka, muzyka, wychowanie przedszkolne i nauczanie zintegrowane
    • TI: programy użytkowe, dydaktyczne i Internet

  25. Pracownia Muzyczna

    • Głos jako narzędzie pracy nauczyciela;
    • Artetrapeutyczne formy wspomagania rozwoju dziecka;
    • Formy ekspresji muzycznej dziecka;
    • Miejsce muzyki w edukacji artystycznej dzieci;  
    • Kompetencje nauczycieli klas 1 - 3 w zakresie integracji muzyki z obszarami edukacyjnymi przewidzianymi w programach edukacji wczesnoszkolnej;

  26. Pracownia Plastyczna

    • Społeczny i edukacyjny kontekst twórczości plastycznej dziecka wczesnoszkolnego;
    • Rozwój zdolności kreacyjnych i autokreacyjnych studentów poprzez sztukę i działania społeczne;
    • Sztuka jako obszar edukacji kreatywnej;
    • Arteterapia i jej pedagogiczny aspekt w nauczaniu  początkowym;

  27. Pracownia Poradnictwa Społecznego

    • Instytucjonalne i nieformalne wspieranie człowieka w realizacji zadań rozwojowych i życiowych;
    • Wsparcie społeczne w cyklu życia zawodowego człowieka;
    • Małżeństwo i rodzina jako grupy wsparcia - psychospołeczne uwarunkowania  
    • Wsparcie młodzieży w realizacji zadań życiowych związanych z planowaniem drogi edukacyjno-zawodowej. Rola doradcy zawodowego w systemie edukacji 
    • Społeczne problemy młodzieży szkolnej w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej;
  28. Pracownia Gerontologii

    • Zadania rozwojowe dorosłości służące starości;
    • Wizerunek człowieka starszego i starości z perspektywy młodzieży wkraczającej w dorosłość - rola szkoły w jego kształtowaniu - kwerendy, diagnoza stanu;
    • Instytucje wobec marginalizacji osób starszych;

© Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Wieniawskiego 1, 61-712 Poznań | tel. centrala +48 (61) 829 40 00, NIP: 777-00-06-350, REGON: 000001293

Ten serwis używa plików "cookie" zgodnie z Polityką Cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza jej akceptację.