Filmoznawstwo i kultura mediów
studia I stopnia (licencjackie), stacjonarne
Orientacyjny limit miejsc: 60
Opis studiów
Kierunek studiów licencjackich filmoznawstwo i kultura mediów należy do obszaru nauk humanistycznych. Jako kierunek interdyscyplinarny korzysta z narzędzi i wyników badań wypracowanych przede wszystkim w obrębie dyscyplin: literaturoznawstwa, nauk o sztuce, kulturoznawstwa i nauk o mediach.
Oferowany program zajęć umożliwia szerokie spojrzenie na kulturę od starożytności do współczesności przez pryzmat obrazów filmowych. Przygotowuje studentów do kompetentnego poznawania i rozumienia twórczości artystycznej w jej rozmaitych wymiarach - historycznym, estetycznym, społecznym, ekonomicznym - służy wykształceniu umiejętności rzetelnej analizy i interpretacji dzieła filmowego w oparciu o narzędzia nauki o literaturze, a także nauk o sztuce, kulturze i mediach.
Atuty kierunku
Kilkusemestralne cykle zazębiających się ze sobą przedmiotów stwarzają studentowi możliwość sukcesywnego rozwijania zdobytych umiejętności filmoznawczych i literaturoznawczych, a stopniowo poszerzany o inne dziedziny sztuki (malarstwo, muzyka) i inne media (telewizja).
Program pozwala utrzymać interdyscyplinarny profil studiów, stawiających sobie za cel rozwijanie perspektyw humanistycznych, kształcenie świadomości ciągłości historycznej oraz poczucia wartości wykształcenia humanistycznego.
Specjalności w ramach kierunku
Na kierunku nie wyodrębniono specjalności.
Wybrane przedmioty na studiach
- Kino światowe,
- Historia filmu polskiego,
- Analiza i interpretacja filmu,
- Gatunki filmowe i literackie,
- Film dokumentalny,
- Historia telewizji,
- Film animowany,
- Muzyka i film,
- Bohater filmowy i literacki,
- Mistrzowie kina.
Praca po studiach
Absolwent kierunku filmoznawstwo i kultura mediów będzie przygotowany do pracy:
- w instytucjach filmowych (kina, firmy dystrybucyjne, biura festiwalowe, archiwa etc.),
- różnego rodzaju placówkach związanych z kulturą i edukacją filmową (ośrodki kultury, kina studyjne itp.),
- w wyszukiwaniu i opracowywaniu danych i materiałów informacyjnych niezbędnych do funkcjonowania środków masowego przekazu,
- w instytucjach rządowych i samorządowych promujących rozwój kultury filmowej.
Filmoznawstwo i kultura mediów
studia II stopnia (magisterskie), stacjonarne
Orientacyjny limit miejsc: 60
Opis studiów
Kierunek filmoznawstwo i kultura mediów oferuje studentom specjalistyczną wiedzę humanistyczną z zakresu filmoznawstwa i stawia ich przed szeregiem indywidualnych zadań, wymagających własnej pracy i samokształcenia. Buduje dzięki temu dojrzały stosunek do studiowania i poczucie odpowiedzialności, będące cenną inwestycją nie tylko z perspektywy zawodowej. Stosownie do charakteru studiów literaturoznawczy aspekt programu kształcenia wydobyty zostaje w nowych ujęciach metodologicznych i problemowych (intermedialność, film wśród mediów literatury, wielokulturowość, seryjność) z dbałością o wyeksponowanie tradycji literatury europejskiej i jej kontynuacji w postaci tematów i modeli dramaturgicznych realizowanych w różnych sztukach.
Atuty kierunku
Celem kierunku jest wykształcenie twórczo myślących absolwentów zdolnych do podjęcia pracy w różnych specjalnościach, jakich potrzebuje współczesna kultura i komunikacja społeczna w Polsce i na świecie. Szczególny nacisk zostanie położony na rozwijanie praktycznych umiejętności i kompetencji zawodowych, predestynujących do wykonywania rozmaitych zajęć: od profesji filmowych, poprzez telewizyjne i reklamowe, aż do grupy zawodów przydatnych w działalności nowoczesnych firm.
Specjalności w ramach kierunku
- Kultury filmowe,
- Filmoznawstwo intermedialne.
Wybrane przedmioty na studiach
- Kino europejskie,
- Muzyka, media wartości,
- Recepcja filmu,
- Film i percepcja wzrokowa,
- Rynek filmowy,
- Medialna estetyka filmu fabularnego,
- Teraźniejszość kulturowa filmu,
- Fotografia i złudzenie,
- Mass medium,
- Dramaturgia audiowizualna.
Praca po studiach
Absolwent kierunku filmoznawstwo i kultura mediów będzie przygotowany do pracy:
- w instytucjach filmowych (kina, firmy dystrybucyjne, biura festiwalowe, archiwa etc.),
- różnego rodzaju placówkach związanych z kulturą i edukacją filmową (ośrodki kultury, kina studyjne itp.),
- w wyszukiwaniu i opracowywaniu danych i materiałów informacyjnych niezbędnych do funkcjonowania środków masowego przekazu,
- w instytucjach rządowych i samorządowych promujących rozwój kultury filmowej.