Data publikacji w serwisie:

NAŁUKA - kanał na YT zamiast koła naukowego

Kanał "NAŁUKA - Psychologia & Gaming” pozwała połączyć granie z rozmowami o psychologii. Cieszy się dużym zainteresowaniem, a bezpośrednim bodźcem do jego powstania była obecna sytuacja. To pomysł realizowany przez prof. Łukasza Kaczmarka.

- To taka forma koła naukowego w czasach zarazt - mowi prof. Kaczamarek. Na kanale udaje mu się w ciekawy sposób popularyzować psychologię. Prowadzi tam m.in. streamingi gamingowe, w których uczestnicy grają i rozmawiają o psychologii.

Jak wyjaśnia twórca kanału pomysł na stworzenie kanału pojawił się już wcześniej, dzięki synowi, który ogląda youtuberów gamingowych. So fazy działania zmotywowały go natomiast sugestie ze strony władz UAM, aby stworzyć studentom okazje do konstruktywnego spędzania czasu.

- Napisałem do moich studentów, że jeśli interesuje ich psychologia i gaming, to zapraszam w niedzielę o 22:00. Odpaliłem grę i czekałem. Informacja gdzieś się rozeszła na forach studenckich i w premierowym streamingu uczestniczyło niemalże 200 osób. Nie tylko z naszej uczelni, ale praktycznie z różnych zakątków polski i z różnych kierunków. Kolejne odcinki przyciągają około 30-40 osób, które aktywnie uczestniczą w dyskusji na temat danego odcinka – mówi prof. Kaczmarek.

Jak udało się połączyć na kanale NAŁUKA psychologię z grami? Kanał stał się platformą komunikacji dla dwóch grup: tych, którzy korzystają z psychologii, by lepiej zrozumieć gry i graczy oraz tych, którzy korzystają z gier, aby zrozumieć psychologię.

- Widzę zatem te dwie perspektywy. Psychologia może pomóc, by lepiej grać. Skuteczniej ale też bardziej świadomie. Na przykład w pierwszym odcinku graliśmy w Fortnite’a i rozmawialiśmy o procesach poznawczych, które są ważne w trakcie grania i w jakim okresie ludzie osiągają szczyt swoich możliwości. W kolejnych odcinkach rozmawialiśmy też o kryteriach uzależnień, czy ogólnie o tym, jaki jest psychologiczny sens grania. Ale druga perspektywa (gry jako pretekst by rozmawiać o psychologii w ogóle) też się sprawdza. W ostatnim odcinku graliśmy w Wiedźmina i rozmawialiśmy o atrakcyjności fizycznej. Ta gra – a w szczególności postaci Geralta i Yennefer – budzą mocne emocje i są dobrym pretekstem, by pobudzić wyobraźnie. Gra staje się bodźcem, pretekstem, ale i przykładem – dodaje.

Studenci chętnie uczetniczą w streamingach, ponieważ sami zgłaszają konkretne gry i tematy, którym mają odpowiadać. Ciekawotską jest też, że większośc widowni to kobiety.

Streamy nadawane w dwóch miejscach jednocześnie:

Kanał youtube NAŁUKA: https://www.youtube.com/channel/UCUbfOEkURNRnnb2wJ-t6TUQ

Strona na Facebooku Psychologia & Gaming: https://www.facebook.com/Psychologia-Gaming-107389857461263