W lipcu odbyły się warsztaty poświęcone dyskusji na temat najlepszego modelu wdrożenia w Ukrainie studiów Liberal Art And Sciences.
- Przede wszystkim to dyskusja o Liberal Arts and Sciences – mówi prorektor UAM ds. współpracy międzynarodowej, prof. Rafał Witkowski. I dodaje: - Nasi Przyjaciele z jednego z ukraińskich uniwersytetów są liderem specjalnego projektu, finansowanego przez Unię Europejską. Jego celem jest wdrożenie idei LAS do szkolnictwa ukraińskiego, co wcześniej nie miało miejsca. Próbując pokonać trudność we wdrożeniu takiego interdyscyplinarnego programu studiów, zaproponowaliśmy, że zorganizujemy na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu taki warsztat, zapraszając przedstawicieli europejskich uniwersytetów, które już wdrożyły ten program studiów, po to, by porozmawiać o tym, jak te poszczególne uniwersytety wyobraziły sobie i zorganizowały studia Liberal Arts and Sciences oraz jak z tego dorobku mogą skorzystać ukaińskie uczelnie. Zastanawiające jest to, że każda z europejskich szkół wyższych ma nieco odmienną wizję, jak to można zrobić, dlatego też jest z czego wybierać i o czym rozmawiać – konkluduje prof. Witkowski.
Wydarzenie to było również pre-kick-off meeting projektu LibArt-UA, przyznanego niedawno konsorcjum uniwersytetów europejskich i ukraińskich, mającego na celu promowanie koncepcji sztuk wyzwolonych i nauki w Ukrainie.
Do Poznania przyjechało 31 ukraińskich uczestników oraz 13 europejskich, pochodzących ze wszystkich uczelni uczestniczących w unijnym grancie.
Gościliśmy również prof. Serhiya Kvita, obecnie rektora Uniwersytetu Narodowego „Akademia Kijowsko-Mohylańska”, który w latach 2014-2016 pełnił funkcję Ministra Edukacji i Nauki Ukrainy, kiedy przyjęto postępowe ustawy o szkolnictwie wyższym (2014) i o nauce i badaniach (2015). Znany m.in. z podpisania porozumienia, które umożliwiło ukraińskim naukowcom i przedsiębiorstwom pełne uczestnictwo w „Horyzoncie 2020” (H2020), sztandarowym programie badawczym Unii Europejskiej.
Partnerzy z Europy Zachodniej oraz Ukrainy mieli okazję szczegółowo zaprezentować własne modele LAS (a czasami nawet szerzej zaprojektowane programy studiów interdyscyplinarnych). Niezwykle ważne jest zebranie dobrych praktyk oraz modeli prawno-organizacyjnych, które można następnie uznać za punkt wyjścia do modyfikacji ukraińskiego prawa o szkolnictwie wyższym.
Lista uniwersytetów z Ukrainy (alfabetycznie):
Berdyansk State Pedagogical University
Bogdan Khmelnitsky Melitopol State Pedagogical University
Donbas State Pedagogical University
Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav
Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University
Izmail State University of Humanities
Kryvyi Rih State Pedagogical University
Kyiv National Linguistic University
Mykhailo Kotsyubynsky Vinnytsya State Pedagogical University
Mykola Gogol Nizhyn State University
National University of Kyiv-Mohyla Academy
Oleksandr Dovzhenko Hlukhiv National Pedagogical University
Pavlo Tychyna Uman State Pedagogical University
Poltava Korolenko National Pedagogical University
South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky
Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko
Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University
Ukrainian Catholic University
Zaporizhzhia National University
Zhytomyr Ivan Franko State University
Lista uniwersytetów europejskich, przedstawiciele których podzielili się doświadczeniem (alfabetycznie):
Adam Mickiewicz University;
Bard College Berlin
Bratislava International School of Liberal Arts
European Consortium of Liberal Art and Sciences
Justus Liebig University Giessen
Leuphana University Lüneburg
Maastricht University
University of Freiburg
Utrecht University
Warsaw University
fot. Przemysław Stanula