Senat jako organ UAM
Zgodnie ze statutem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Senat jest jednym z jego organów. Do zadań Senatu należą sprawy określone w ustawie i statucie.
W skład Senatu wchodzi rektor jako przewodniczący oraz pięćdziesięciu ośmiu senatorów.
Zadania Senatu
Zadania Senatu sprecyzowane zostały w rozdziale III statutu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
§ 30
- Do zadań senatu należą sprawy określone w ustawie oraz statucie.
- Do zadań senatu należy w szczególności:
- uchwalanie statutu oraz dokonywanie jego wiążącej wykładni;
- uchwalanie strategii rozwoju uczelni i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji oraz wyznaczanie głównych kierunków działalności Uniwersytetu;
- przyjmowanie rocznych sprawozdań rektora z działalności Uniwersytetu, rady uczelni z jej działalności oraz sprawozdań ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych;
- przeprowadzanie oceny funkcjonowania Uniwersytetu;
- skreślony;
- nadawanie tytułu doktora honoris causa;
- określanie szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego;
- nadawanie stopni doktora w dziedzinie nauki;
- określanie sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora;
- określanie trybu powoływania oraz zakresu czynności komisji, o której mowa w § 43 ust. 7;
- określanie innych niż ustawowe wymagań uzyskania stopnia doktora lub dodatkowych warunków dopuszczenia do obrony;
- uchwalanie regulaminu szkół doktorskich;
- ustalanie programów kształcenia w szkołach doktorskich;
- uchwalanie regulaminu studiów oraz ustalanie programów studiów, studiów podyplomowych i innych form kształcenia;
- ustalanie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia;
- określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się;
- wykonywanie zadań związanych z przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych oraz włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia;
- powoływanie i odwoływanie członków rady uczelni;
- opiniowanie kandydatów na rektora;
- formułowanie rekomendacji dla rady uczelni i rektora w zakresie wykonywanych przez nich zadań;
- wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki;
- opiniowanie wniosków o utworzenie szkoły, wydziału i filii.
- Regulaminy, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 14, wymagają uzgodnienia z właściwym organem samorządu doktoranckiego lub studenckiego.
- Ustalenie programu kształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 13, wymaga zasięgnięcia opinii samorządu doktorantów. Samorząd doktorantów wyraża opinię w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania programu kształcenia.
- Senat ma prawo wyrażania opinii wspólnoty Uniwersytetu we wszystkich sprawach. Z wnioskiem o wyrażenie opinii może wystąpić rektor lub co najmniej dziesięciu członków senatu.
Skład Senatu
§ 31
- W skład senatu wchodzi rektor jako przewodniczący oraz pięćdziesięciu ośmiu senatorów.
- Skład senatu określa się w następujący sposób:
- liczba przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora i profesora uczelni wynosi trzydzieści jeden;
- liczba przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż określone w pkt. 1 wynosi dziewięć;
- liczba przedstawicieli pracowników Uniwersytetu niebędących nauczycielami akademickimi wynosi sześć;
- liczba przedstawicieli studentów i doktorantów wynosi dwanaście.
- Wybory przedstawicieli, o których mowa w ust. 2, są przeprowadzane w okręgach. Okręgi wyznacza komisja wyborcza Uniwersytetu, uwzględniając liczbę pracowników w poszczególnych szkołach dziedzinowych oraz w poszczególnych wydziałach.
- Podziału miejsc w senacie między przedstawicieli studentów i doktorantów dokonuje senat, proporcjonalnie do liczebności obu tych grup w Uniwersytecie według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rozpoczęcie kadencji senatu, zapewniając, by każda z wymienionych grup miała przynajmniej jednego przedstawiciela.
Posiedzenia
§ 32
- Posiedzenia zwyczajne senatu zwołuje rektor, co najmniej raz na trzy miesiące.
- Posiedzenia nadzwyczajne senatu zwołuje rektor z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej dziesięciu członków senatu, określający przedmiot obrad. W tym ostatnim przypadku termin posiedzenia wyznacza się nie później niż przed upływem dziesięciu dni od dnia wpłynięcia wniosku.
§ 33
- Zwołanie posiedzenia senatu następuje w formie zawiadomienia zawierającego porządek obrad. Zawiadomienie powinno być przesłane członkom senatu nie później niż na siedem dni przed wyznaczoną datą posiedzenia.
- Wnioski w sprawie rozszerzenia i zmiany porządku obrad senatu można zgłaszać jedynie na początku posiedzenia senatu. Wnioski wymagają przegłosowania.
- Nadzwyczajne posiedzenia senatu dla rozważenia spraw szczególnie pilnych mogą być zwoływane bez spełnienia wymagań wskazanych w ust. 1. Rektor jest obowiązany zawiadomić o przedmiocie obrad.
§ 34
- Posiedzeniu senatu przewodniczy rektor albo wskazany przez niego członek senatu.
- Posiedzeniu senatu, na którym rozpatrywane jest zgłoszenie wniosku o odwołanie rektora oraz podczas którego następuje wysłuchanie rocznego sprawozdania rektora z działalności Uniwersytetu, przewodniczy najstarszy wiekiem członek senatu będący przedstawicielem nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora albo profesora uczelni.
- Przepis ust. 2 stosuje się również w odniesieniu do przewodniczenia posiedzeniu senatu w części, w której senat proceduje formułowanie rekomendacji dla rektora w zakresie wykonywanych przez niego zadań oraz rozpoznaje sprawę zawieszenia wykonania uchwały senatu przez rektora w trybie wewnętrznego nadzoru.
§ 35
- W posiedzeniach senatu uczestniczą z głosem doradczym:
- prorektorzy;
- kanclerz;
- kwestor;
- dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej;
- przedstawiciele związków zawodowych działających w Uniwersytecie, po jednym z każdego związku.
- Rektor zaprasza z głosem doradczym na posiedzenie senatu inne osoby niż wymienione w ust. 1, o ile jest to uzasadnione przedmiotem obrad senatu, w szczególności zaprasza dziekana wydziału, jeżeli przedmiot obrad senatu dotyczy wydziału, którym kieruje.
§ 36
- Senat może powoływać komisje stałe oraz komisje do prowadzenia określonych spraw. W uchwale o powołaniu komisji senat określa nazwę, skład i kompetencje komisji.
- W skład każdej komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzi przynajmniej jeden przedstawiciel studentów lub doktorantów będących członkami senatu.
Uchwały Senatu publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej UAM.
Przewodnicząca Senatuprof. dr hab. Bogumiła Kaniewska
Kontakt
e-mail: rectorof@amu.edu.pl
Collegium Minus, ul. Wieniawskiego 1, Gabinet Rektora
Dyżury
Po wcześniejszym umówieniu spotkania z panią Magdaleną Raszeją-Domańską, tel. 61 829 43 08
Członkowie Senatu UAM w kadencji 2024-2028
Przewodnicząca Senatu:
1. Prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska – Rektor
Przedstawiciele nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora i profesora uczelni:
2. Prof. UAM dr hab. Artur Bajerski
3. Prof. UAM dr hab. Jerzy Borowczyk
4. Prof. UAM dr hab. Anna Weronika Brzezińska
5. Prof. UAM dr hab. Daria Bugajewska
6. Prof. UAM dr hab. Teresa Chirkowska-Smolak
7. Prof. UAM dr hab. Maciej Guźniczak
8. Prof. dr hab. Justyna Humięcka-Jakubowska
9. Prof. dr hab. Marek Kaźmierczak
10. Prof. dr hab. Jakub Kosicki
11. Prof. dr hab. Roman Kubicki
12. Prof. dr hab. Maciej Kubicki
13. Prof. dr hab. Mirosław Loba
14. Prof. dr hab. Izabela Makałowska
15. Prof. dr hab. Andrzej Michałowski
16. Prof. UAM dr hab. Maciej Karol Michalski
17. Prof. UAM dr hab. Beata Messyasz
18. Prof. dr hab. Piotr Muchowski
19. Prof. UAM dr hab. Przemysław Matusik
20. Prof. UAM dr hab. Marcin Podsiadło
21. Ks. prof. UAM dr hab. Andrzej Pryba
22. Prof. dr hab. Grzegorz Rachlewicz
23. Prof. UAM dr hab. Waldemar Segiet
24. Prof. dr hab. Marek Smolak
25. Prof. UAM dr hab. Krzysztof Skibski
26. Ks. prof. UAM dr hab. Waldemar Szczerbiński
27. Prof. dr hab. Janusz Taborek
28. Prof. dr hab. Tadeusz Wallas
29. Prof. dr hab. Ireneusz Weymann
30. Prof. dr hab. Jacek Witkoś
31. Prof. UAM dr hab. Aneta Woźniak-Braszak
32. Prof. UAM dr hab. Aldona Żurek
Nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowiskach innych niż profesor uczelni i profesor:
33. Dr Wiesław Banach
34. Dr inż. Grzegorz Borkowski
35. Dr Radosław Bul
36. Dr Krzysztof Duda
37. Dr Agnieszka Graczyk
38. Dr Katarzyna Jankowiak
39. Dr Kinga Kowalewska
40. Mgr Roman Nadzieja
41. Dr Joanna Siwek
Przedstawiciele pracowników Uniwersytetu niebędących nauczycielami akademickimi:
42. Mgr Krzysztof Rymer
43. Mgr kustosz dypl. Edyta Szelejewska-Dembińska
44. Lic. Janusz Lachowicz
45. Mgr Anna Małaszkiewicz
46. Mgr Artur Ratajszczak
47. Dr Marcin Wysocki
Przedstawicielka doktorantów:
48. Dr Aleksandra Napierała-Batygolska
Przedstawiciele studentów:
49. Wojciech Krzyżanek – przewodniczący
50. Mirela Król
51. Dominik Kaziemko
52. Matylda Markowska
53. Patryk Stefańczyk
54. Dominika Kółeczko
55. Jan Derbiszewski
56. Marta Szala
57. Zuzanna Browarek
58. Bruno Sabiniewicz