Senat jako organ UAM
Zgodnie ze statutem Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Senat jest jednym z jego organów. Do zadań Senatu należą sprawy określone w ustawie i statucie.
W skład Senatu wchodzi rektor jako przewodniczący oraz pięćdziesięciu ośmiu senatorów.
Zadania Senatu
Zadania Senatu sprecyzowane zostały w rozdziale III statutu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
§ 30
- Do zadań senatu należą sprawy określone w ustawie oraz statucie.
- Do zadań senatu należy w szczególności:
- uchwalanie statutu oraz dokonywanie jego wiążącej wykładni;
- uchwalanie strategii rozwoju uczelni i zatwierdzanie sprawozdania z jej realizacji oraz wyznaczanie głównych kierunków działalności Uniwersytetu;
- przyjmowanie rocznych sprawozdań rektora z działalności Uniwersytetu, rady uczelni z jej działalności oraz sprawozdań ogólnouczelnianych jednostek organizacyjnych;
- przeprowadzanie oceny funkcjonowania Uniwersytetu;
- skreślony;
- nadawanie tytułu doktora honoris causa;
- określanie szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego;
- nadawanie stopni doktora w dziedzinie nauki;
- określanie sposobu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora;
- określanie trybu powoływania oraz zakresu czynności komisji, o której mowa w § 43 ust. 7;
- określanie innych niż ustawowe wymagań uzyskania stopnia doktora lub dodatkowych warunków dopuszczenia do obrony;
- uchwalanie regulaminu szkół doktorskich;
- ustalanie programów kształcenia w szkołach doktorskich;
- uchwalanie regulaminu studiów oraz ustalanie programów studiów, studiów podyplomowych i innych form kształcenia;
- ustalanie warunków, trybu oraz terminu rozpoczęcia i zakończenia rekrutacji na studia;
- określanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się;
- wykonywanie zadań związanych z przypisywaniem poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych oraz włączeniem do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych i innych form kształcenia;
- powoływanie i odwoływanie członków rady uczelni;
- opiniowanie kandydatów na rektora;
- formułowanie rekomendacji dla rady uczelni i rektora w zakresie wykonywanych przez nich zadań;
- wskazywanie kandydatów do instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego i nauki;
- opiniowanie wniosków o utworzenie szkoły, wydziału i filii.
- Regulaminy, o których mowa w ust. 2 pkt 12 i 14, wymagają uzgodnienia z właściwym organem samorządu doktoranckiego lub studenckiego.
- Ustalenie programu kształcenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 13, wymaga zasięgnięcia opinii samorządu doktorantów. Samorząd doktorantów wyraża opinię w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania programu kształcenia.
- Senat ma prawo wyrażania opinii wspólnoty Uniwersytetu we wszystkich sprawach. Z wnioskiem o wyrażenie opinii może wystąpić rektor lub co najmniej dziesięciu członków senatu.
Skład Senatu
§ 31
- W skład senatu wchodzi rektor jako przewodniczący oraz pięćdziesięciu ośmiu senatorów.
- Skład senatu określa się w następujący sposób:
- liczba przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora i profesora uczelni wynosi trzydzieści jeden;
- liczba przedstawicieli nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowiskach innych niż określone w pkt. 1 wynosi dziewięć;
- liczba przedstawicieli pracowników Uniwersytetu niebędących nauczycielami akademickimi wynosi sześć;
- liczba przedstawicieli studentów i doktorantów wynosi dwanaście.
- Wybory przedstawicieli, o których mowa w ust. 2, są przeprowadzane w okręgach. Okręgi wyznacza komisja wyborcza Uniwersytetu, uwzględniając liczbę pracowników w poszczególnych szkołach dziedzinowych oraz w poszczególnych wydziałach.
- Podziału miejsc w senacie między przedstawicieli studentów i doktorantów dokonuje senat, proporcjonalnie do liczebności obu tych grup w Uniwersytecie według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rozpoczęcie kadencji senatu, zapewniając, by każda z wymienionych grup miała przynajmniej jednego przedstawiciela.
Posiedzenia
§ 32
- Posiedzenia zwyczajne senatu zwołuje rektor, co najmniej raz na trzy miesiące.
- Posiedzenia nadzwyczajne senatu zwołuje rektor z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej dziesięciu członków senatu, określający przedmiot obrad. W tym ostatnim przypadku termin posiedzenia wyznacza się nie później niż przed upływem dziesięciu dni od dnia wpłynięcia wniosku.
§ 33
- Zwołanie posiedzenia senatu następuje w formie zawiadomienia zawierającego porządek obrad. Zawiadomienie powinno być przesłane członkom senatu nie później niż na siedem dni przed wyznaczoną datą posiedzenia.
- Wnioski w sprawie rozszerzenia i zmiany porządku obrad senatu można zgłaszać jedynie na początku posiedzenia senatu. Wnioski wymagają przegłosowania.
- Nadzwyczajne posiedzenia senatu dla rozważenia spraw szczególnie pilnych mogą być zwoływane bez spełnienia wymagań wskazanych w ust. 1. Rektor jest obowiązany zawiadomić o przedmiocie obrad.
§ 34
- Posiedzeniu senatu przewodniczy rektor albo wskazany przez niego członek senatu.
- Posiedzeniu senatu, na którym rozpatrywane jest zgłoszenie wniosku o odwołanie rektora oraz podczas którego następuje wysłuchanie rocznego sprawozdania rektora z działalności Uniwersytetu, przewodniczy najstarszy wiekiem członek senatu będący przedstawicielem nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora albo profesora uczelni.
- Przepis ust. 2 stosuje się również w odniesieniu do przewodniczenia posiedzeniu senatu w części, w której senat proceduje formułowanie rekomendacji dla rektora w zakresie wykonywanych przez niego zadań oraz rozpoznaje sprawę zawieszenia wykonania uchwały senatu przez rektora w trybie wewnętrznego nadzoru.
§ 35
- W posiedzeniach senatu uczestniczą z głosem doradczym:
- prorektorzy;
- kanclerz;
- kwestor;
- dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej;
- przedstawiciele związków zawodowych działających w Uniwersytecie, po jednym z każdego związku.
- Rektor zaprasza z głosem doradczym na posiedzenie senatu inne osoby niż wymienione w ust. 1, o ile jest to uzasadnione przedmiotem obrad senatu, w szczególności zaprasza dziekana wydziału, jeżeli przedmiot obrad senatu dotyczy wydziału, którym kieruje.
§ 36
- Senat może powoływać komisje stałe oraz komisje do prowadzenia określonych spraw. W uchwale o powołaniu komisji senat określa nazwę, skład i kompetencje komisji.
- W skład każdej komisji, o której mowa w ust. 1, wchodzi przynajmniej jeden przedstawiciel studentów lub doktorantów będących członkami senatu.
Uchwały Senatu publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej UAM.
Przewodnicząca Senatuprof. dr hab. Bogumiła Kaniewska

Kontakt
e-mail: rectorof@amu.edu.pl
Collegium Minus, ul. Wieniawskiego 1, Gabinet Rektora
Dyżury
Po wcześniejszym umówieniu spotkania z panią Magdaleną Raszeją-Domańską, tel. 61 829 43 08
Członkowie
Przedstawiciele nauczycieli akademickich zatrudnionych na stanowisku profesora i profesora uczelni:
- Prof. UAM dr hab. Joanna Pawelczyk
- Prof. dr hab. Tomasz Mizerkiewicz
- Prof. dr hab. Krzysztof Trybuś
- Prof. dr hab. Piotr Urbański
- Prof. UAM dr hab. Aldona Sopata
- Prof. UAM dr hab. Krzysztof Stroński
- Prof. UAM dr hab. Beata Waligórska-Olejniczak
- Prof. UAM dr hab. Anna Weronika Brzezińska
- Prof. dr hab. Andrzej Michałowski
- Prof. dr hab. Roman Kubicki
- Prof. dr hab. Józef Dobosz
- Prof. UAM dr hab. Michał Mencfel
- Ks. prof. UAM dr hab. Paweł Wygralak
- Prof. dr hab. Paweł Churski
- Prof. dr hab. Andrzej Stelmach
- Prof. dr hab. Marek Smolak
- Prof. UAM dr hab. Teresa Chirkowska-Smolak
- Prof. UAM dr hab. Aldona Żurek
- Prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska
- Prof. dr hab. Maciej Kubicki
- Prof. dr hab. Bogusława Łęska
- Prof. dr hab. Robert Pietrzak
- Prof. dr hab. Maciej Krawczyk
- Prof. dr hab. Ireneusz Weymann
- Prof. UAM dr hab. Jerzy Jaworski
- Prof. UAM dr hab. Beata Messyasz
- Prof. UAM dr hab. Jakub Kosicki
- Prof. dr hab. Izabela Makałowska
- Prof. UAM dr hab. Grzegorz Rachlewicz
- Prof. UAM dr hab. Piotr Łuszczykiewicz
- Ks. prof. UAM dr hab. Waldemar Szczerbiński
Nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowiskach innych niż profesor uczelni i profesor:
- Dr Katarzyna Jankowiak
- Dr Urszula Kowalska-Nadolna
- Dr Izabela Sellmer
- Dr Wiesław Banach
- Dr Radosław Bul
- Dr Bartosz Hordecki
- Dr Jakub Grajewski
- Dr Katarzyna Marcisz
- Mgr Karolina Freitag
Przedstawiciele pracowników Uniwersytetu niebędących nauczycielami akademickimi:
- Mgr Krzysztof Rymer
- Mgr Beata Ciesielska
- Dr Dominika Gapska
- Mgr Artur Ratajszczak
- Dr Magdalena Szafran
- Dr Marcin Wysocki
Przedstawiciel doktorantów:
- Mgr inż. Adam Młynarczyk
Przedstawiciele studentów (od 01.09.2022 r.):
- Julia Przybyłowska – Przewodnicząca Samorządu Studentów UAM
- Artur Bagdasarian
- Jakub Balmowski
- Bogumila Białecka
- Anna Gołębiowska
- Kamil Kalka
- Zuzanna Klawikowska
- Wojciech Krzyżanek
- Mikołaj Łukomski
- Przemysław Raczyk
- Bartłomiej Wawrykiewicz
Uczestnicy z głosem doradczym:
- Prof. dr hab. Michał Banaszak
- Prof. dr hab. Katarzyna Dziubalska-Kołaczyk
- Prof. dr hab. Zbyszko Melosik
- Prof. dr hab. Tadeusz Wallas
- Prof. UAM dr hab. Rafał Witkowski
- Prof. dr hab. Przemysław Wojtaszek
- Prof. dr hab. Joanna Wójcik
- Mgr Agnieszka Palacz
- Dr Małgorzata Dąbrowicz
- Mgr Krystyna Andrzejewska
- Mgr Thomas Anessi
- Dr Wojciech Kamiński
Protokolant:
- Dr Jan Andrzejewski