Data publikacji w serwisie:

Uniwersytet Otwarty na ludzi

Prof. Maciej Walkowski
Rozmowa z nowym Pełnomocnikiem Rektor UAM ds. Uniwersytetu Otwartego prof. dr hab. Maciejem Walkowskim

Na czym w ogóle polega specyfika działalności Uniwersytetów Otwartych i jakie główne cele im przyświecają?  

Zacznijmy od tego że idea Uniwersytetów Otwartych (Open Universities) posiada całkiem długą tradycję. Pojawiła się ona już pod koniec lat 60. minionego wieku, najpierw w USA, Francji i Wielkiej Brytanii. W kolejnych latach jednostki tego typu pojawiły się na wielu uczelniach wyższych w świecie. Idea ta od początku miała na celu promocję kształcenia ustawicznego w ramach holistycznego spojrzenia na edukację, jako nieodłącznego elementu życia i pracy człowieka. Dotyczy to zarówno dalszego rozwoju zawodowego, w zakresie dokwalifikowania i przekwalifikowania (upskillingu i reskilingu) jak i pielęgnowania rozmaitych pasji i zainteresowań. Oferta w ramach tej koncepcji kierowana jest głównie do osób dorosłych i pracujących, nie będących studentami, choć oczywiście nikogo nie wyklucza. Uznaje się i słusznie, że osoby nastawione na rozwój i uczące się tworzą dojrzałe i wyedukowane społeczeństwo (learning society) wydatnie przyczyniając się do budowy pożądanego modelu „gospodarki opartej na wiedzy” (knowledge - based economy). Stałe podnoszenie lub zdobywanie nowych kompetencji zawodowych (w tym cyfrowych) właściwie postrzega się jako kluczowe dla dostosowań do wymogów nowoczesnego rynku pracy. Ten aspekt bardzo nabiera na znaczeniu w ostatnich latach. Nie mniej ważnym elementem działań jest wszechstronny rozwój umiejętności miękkich, szczęśliwie znacznie trudniejszych do zautomatyzowania, zrobotyzowania i zastąpienia algorytmami AI. Wreszcie intensywnie promowana przez UNESCO, OECD i Komisję Europejską koncepcja uczenia się przez całe życie (lifelong learning) ściśle wiąże się z paradygmatem integracji i spójności społecznej oraz edukacji międzypokoleniowej, tak bardzo promowanej obecnie w Unii Europejskiej.

A jak to wygląda w Polsce i Poznaniu ?

W Polsce prekursorami Uniwersytetów Otwartych (UO) były krakowska Akademia Górniczo – Hutnicza i Uniwersytet Warszawski. Mają już ponad dwadzieścia lat tradycji. Ogółem w naszym kraju funkcjonuje kilkanaście jednostek UO, z czego trzy w stolicy. Jeśli chodzi o naszą uczelnię to we wrześniu br. minie dokładnie dziewięć lat od uruchomienia pierwszych kursów na UAM. Do końca marca 2025 rokuuruchomione zostało niemal 900 kursów dla ponad 17 tysięcy słuchaczy w formule stacjonarnej lub zdalnej. Kursów oferowanych było ponad dwukrotnie więcej, ale nie wszystkie zebrały wymaganą liczbę słuchaczy. Ten bardzo dobry wynik był efektem pracy wielu osób, w tym pracowników Biura oraz byłego Pełnomocnika ds. UO i jednego z głównych pomysłodawców projektu prof. Witolda Mazurczaka. Zaangażowanie wielu osób na naszej uczelni wydatnie przyczyniło się do stworzenia jednostki uznanej w regionie, o stabilnych podstawach i realnych szansach na dalszy, dynamiczny rozwój. Idea ta – co warto podkreślić – posiada pełne wsparcie ze strony władz rektorskich UAM z J.M Rektor prof. Bogumiłą Kaniewską na czele oraz dbającą o jakość kształcenia Radą Programową kierowaną przez Prorektora prof. Zbyszko Melosika.

Cała rozmowa na stronie: https://uniwersyteckie.pl/uniwersytet-otwarty-na-ludzi

Tekst: Krzysztof Smura

Fot. Władysław Gardasz