Prof. Łukasz Kaczmarek z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki UAM uruchomił kanał internetowy NAŁUKA, na którym w ciekawej formie popularyzuje psychologię. Prowadzi tam m.in. streamingi gamingowe, w których uczestnicy grają i rozmawiają o psychologii. - To taka forma koła naukowego w czasach zarazy – mówi prof. Kaczmarek.
Skąd pomysł na założenie kanału? - Z pomysłem kanału „Psychologia & Gaming”, gdzie granie łączy się z rozmowami o psychologii, nosiłem się już od pewnego czasu – wyjaśnia naukowiec. - Mój 9-letni syn często ogląda youtuberów gamingowych. Siłą rzeczy oglądam to i ja i nie mogę się oprzeć wrażeniu, że to jest ciekawe samo w sobie, a wzbogacone o fajny komentarz, mogłoby być jeszcze lepsze. Bezpośrednim bodźcem była jednak kwarantanna. Do fazy działania zmotywowały mnie sugestie ze strony władz naszej uczelni, aby stworzyć studentom okazje do konstruktywnego spędzania czasu. Napisałem do moich studentów, że jeśli interesuje ich psychologia i gaming, to zapraszam w niedzielę o 22:00. Odpaliłem grę i czekałem. Informacja gdzieś się rozeszła na forach studenckich i w premierowym streamingu uczestniczyło niemalże 200 osób. Nie tylko z naszej uczelni, ale praktycznie z różnych zakątków polski i z różnych kierunków. Kolejne odcinki przyciągają około 30-40 osób, które aktywnie uczestniczą w dyskusji na temat danego odcinka – mówi prof. Kaczmarek.
Co wspólnego mają gry i psychologia? Jak mówi prof. Kaczmarek, hasłem kanału jest: „Korzystamy z psychologii, by lepiej zrozumieć gry i graczy. Korzystamy z gier, by lepiej zrozumieć psychologię.” - Widzę zatem te dwie perspektywy. Psychologia może pomóc, by lepiej grać. Skuteczniej ale też bardziej świadomie. Na przykład w pierwszym odcinku graliśmy w Fortnite’a i rozmawialiśmy o procesach poznawczych, które są ważne w trakcie grania i w jakim okresie ludzie osiągają szczyt swoich możliwości. W kolejnych odcinkach rozmawialiśmy też o kryteriach uzależnień, czy ogólnie o tym, jaki jest psychologiczny sens grania. Ale druga perspektywa (gry jako pretekst by rozmawiać o psychologii w ogóle) też się sprawdza. W ostatnim odcinku graliśmy w Wiedźmina i rozmawialiśmy o atrakcyjności fizycznej. Ta gra – a w szczególności postaci Geralta i Yennefer – budzą mocne emocje i są dobrym pretekstem, by pobudzić wyobraźnie. Gra staje się bodźcem, pretekstem, ale i przykładem – dodaje.
Pytany o plany na przyszłość, prof. Łukasz Kaczmarek odpowiada: - Póki jest energia z obu stron, będziemy dalej streamować. Studenci sami zgłaszają się z pomysłami na konkretne gry i konkretne tematy. Co ciekawe większość widowni, to kobiety. To zaskakujące, bo jednak w gry komputerowe częściej grają mężczyźni. W tym tygodniu gramy w gry 18+ i planujemy porozmawiać o cięższych tematach, takich jak np. agresja w tym agresja prospołeczna, czyli w jakim stopniu gry mogą nam pomóc opanowywać trwogę i działać sprawniej w trudnych sytuacjach.
Streamy nadawane w dwóch miejscach jednocześnie:
Kanał youtube NAŁUKA: https://www.youtube.com/channel/UCUbfOEkURNRnnb2wJ-t6TUQ
Strona na Facebooku Psychologia & Gaming: https://www.facebook.com/Psychologia-Gaming-107389857461263