Grupa studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu dotarła właśnie do Longyearbyen, rozpoczynając tym samym wyprawę "PolarProject" na stację polarną AMUPS. Znajduje się ona w środkowej części największej wyspy archipelagu Svalbard - Spitsbergenie. Jest to najbardziej na północ wysunięta polska stacja badawcza. Celem wyprawy jest prowadzenie badań m. in. na znikających w zatrważającym tempie lodowcach Arktyki.
PolarProject to wyprawa naukowa na Spitsbergen studentów ze Studenckiego Koła Naukowego Geografów im. St. Pawłowskiego Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Tematy badań wyprawy obejmują zagadnienia z zakresu geologii, meteorologii, klimatologii, glacjologii i wpływu antropopresji na krajobraz. Młodzi naukowcy będą w czasie swoich badań używać nowoczesnych narzędzi pomiarowych, takich jak drony z wbudowanymi urządzeniami do mierzenia temperatury, wilgotności i prędkości wiatru, jak również prostych, sprawdzonych sposobów pomiarów – metody kija i miarki. Prace naukowe będą prowadzone pod czujnym okiem opiekunów naukowych: prof. zw. dr hab. A. Kostrzewskiego, mgr K. Rymera i mgr S. Kendzierskiego. Wyprawa jest objęta patronatem Polskiego Towarzystwa Geograficznego.
Możliwość przebywania w obrębie koła podbiegunowego dostarczy studentom UAM niezapomnianych wrażeń, a wyjazd szerzej otworzy drzwi jej uczestnikom, którzy w przyszłości będą również chcieli podjąć się wyzwania prowadzenia badań naukowych w tym odległym miejscu.
Patronem medialnym wyprawy został miesięcznik podróżniczy "Poznaj Świat". Już w sierpniowym numerze czasopisma pojawi się notatka o wyprawie, a po powrocie studentów ukaże się bardziej szczegółowa relacja w formie artykułu.
Relację z wyjazdu studentów UAM można śledzić na specjalnym profilu na facebooku i na Instagramie.
O samej stacji polarnej, na której naukowcy z UAM już od 35 lat prowadzą badania, można dowiedzieć się więcej z opublikowanego niedawno artykułu powstałego we współpracy z popularyzującym naukę blogiem To tylko teoria.