W czwartek, 23 maja, na Wydziale Nauk Politycznych Dziennikarstwa UAM odbyło się oficjalne zakończenie edycji jesiennej 2023 konkursu Kowadło 2.0.
Podczas gali zaprezentowane zostały projekty, nad którymi laureaci, laureatki i ich zespoły pracowały przez ostatnie miesiące. Poniżej lista zwycięskich inicjatyw wraz z opisami przygotowanymi przez autorów.
"Mam afazję - chcę być wysłuchany, chcę być zrozumiany" - Wiktoria Trzcińska (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej)
Projekt Logopedycznego Koła Naukowego FiloLOG. W ramach projektu powstała strona internetowa stanowiąca kompendium wiedzy i materiałów dotyczących afazji (www.afazja.amu.edu.pl). Wszystko po to, aby zwiększyć świadomość społeczną na temat tego zaburzenia, a także wszelkich konsekwencji z nim związanych. Powstały także plakaty i ulotki, które zawisły m.in. w szpitalach - na oddziałach neurologicznych z pododdziałami udarowymi. Stworzone zostały również wizytówki, które trafiły w ręce osób z afazją - osoby te będą mogły posługiwać się nimi w rozmowach z nieznajomymi.
"Mydło i powidło – preparatyka kosmetyków naturalnych na bazie składników pochodzenia roślinnego" - dr Malwina Gabryel-Skrodzka (Wydział Chemii)
Projekt realizowany przez dr Malwinę Gabryel-Skrodzką, dr Agnieszkę Tolińskę i mgr Weronikę Michalak z Wydziału Chemii. To cykl spotkań adresowanych do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz osób dorosłych. Projekt ten nie tylko umożliwił zgłębienie teoretycznych jak i praktycznych tajników chemicznych procesów produkcji mydeł i innych produktów kosmetycznych, ale także położył duży nacisk na zasady bezpieczeństwa i przestrzeganie norm regulujących preparatykę środków kosmetycznych. Ponadto rozwinął umiejętności chemiczne uczestników poprzez pracę w profesjonalnym laboratorium chemicznym oraz miał za zadanie promocję świadomego podejścia do pielęgnacji ciała, korzystając z bogactwa natury. Celem projektu było pokazanie, że produkcja kosmetyków naturalnych jest ciekawym zajęciem, a także przekazanie użytecznej wiedzy, by proces ten był przede wszystkim bezpieczny, dobrze zaplanowany i dobrany do indywidualnych potrzeb uczestników projektu.
"NeuroInkluzywność – edukacja przyjazna dla osób neuroróżnorodnych" - Maria Jarmużek (Wydział Studiów Edukacyjnych)
Projekt autorstwa członków Naukowego Koła Logopedycznego Zalogowani WSE. Była to próba popularyzacji wiedzy o neuroróżnorodności, o tym, jak osoby o nietypowym funkcjonowaniu układu nerwowego postrzegają otaczający nas świat. Projekt kierowany był szczególnie do przyszłych nauczycieli i pedagogów. Nauczyciele doświadczają licznych frustracji wynikających z trudności w nauczaniu, budowaniu relacji i reagowaniu na zachowania trudne uczniów neuroróżnorodnych. W związku z tym stworzone zostały wykłady i warsztaty, które dały przyszłym nauczycielom praktyczne wskazówki i realne rozwiązania tych trudności. Szczególna uwaga została poświęcona funkcjonowaniu osób ze spektrum autyzmu, osób z ADHD oraz osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksją, dysgrafią, dysortografią i dyskalkulią).
"Od stóp do głów- warsztaty jogi twarzy" - dr Marta Gębala (Studium Wychowania Fizycznego i Sportu)
Prowadzącymi warsztaty były dr Anna Gulczyńska i dr Marta Gębala, starsza wykładowczyni Studium Wychowania Fizycznego i Sportu UAM. Celem warsztatów było zapoznanie uczestników z zależnościami występującymi w ciele oraz nauka ćwiczeń i metod wpływających pozytywnie na szeroko pojęty dobrostan. Projekt miał na celu ukazanie tych zależności poprzez wnikliwą analizę ciała od stopy, aż do głowy.
"Slawistyczne śniadanie wielkanocne" - Magdalena Baer (Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej)
Wydarzenie organizowane przez lektorów i studentów Instytutu Filologii Słowiańskiej UAM. Tradycja spożywania śniadania wielkanocnego jest silnie zakorzeniona w kulturach narodów słowiańskich, dlatego w czasie wydarzenia chcieliśmy przybliżyć uczestnikom tradycje i zwyczaje związane z obchodami Świąt Wielkanocnych w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Macedonii Północnej i Serbii. W organizację spotkania włączeni byli studenci, którzy prezentowali swoje umiejętności i prowadzili uczestników przez zwyczaje kraju, którego język i kulturę studiują. Poza prezentacjami dostępna była także degustacja potraw wielkanocnych.
"Tak to wyglądało w Starożytnym Egipcie" - Michalina Andrzejewska (Wydział Archeologii)
Projekt organizowany przez Sekcję Archeologii Orientalnej i Antycznej KNSA UAM. Projekt umożliwił uruchomienie warsztatu edukacyjnego o takim samym tytule dla szkół podstawowych i średnich. Sam warsztat miał na celu przekazanie wiedzy na temat życia w Starożytnym Egipcie i popularyzowanie archeologii jako nauki. Poprzez zabawę i przystępne zobrazowania pokazano nie tylko jak wyglądało życie w Starożytnym Egipcie, ale również to, jaką rolę odegrali archeolodzy w jego badaniu.
"Włóczka i Szydełko" - Emilia Smardz (Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych)
Projekt realizowany przez Emilię Smardz i RSS WNGiG. To warsztaty, na których uczono podstaw szydełkowania i co najważniejsze - każdy uczestnik miał możliwość zrobienia swojego MINI DINOZAURA. Idealny sposób na zrzucenie stresu po sesji i zaczęcie nowej pasji.
Kowadło 2.0 to przedsięwzięcie, które powstało z inicjatywy Samorządu Studentów Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pozwala osobom ze środowiska akademickiego UAM (pracownikom, studentom, doktorantom. kołom naukowym, organizacjom studenckim) uzyskać dofinansowanie na realizowane przez siebie działania.
Fot. Martyna Płaczek