Projekt “włącz_POPOJUTRZE GENERATOR POMYSŁÓW DLA DOSTĘPNEJ EDUKACJI” to inicjatywa, której celem jest stworzenie przestrzeni do rozwijania i wymiany pomysłów tworzenia bardziej dostępnej i włączającej edukacji. 8 marca, podczas Targów Edukacyjnych w Poznaniu, odbyła się oficjalna inauguracja działalności projektu.
Partnerami “włącz_POPOJUTRZE” są: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, SENSE consulting oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Projekt zakłada wybranie 105 nauczycieli, psychologów, pedagogów z pomysłami na innowacje w zakresie edukacji włączającej, którzy otrzymają stypendia, a następnie 10 organów prowadzących, którzy otrzymają granty na testowanie i dopracowywanie prototypów innowacji w szkołach. Nabór stypendystów rozpocznie się 1 kwietnia.
- Projekt ma na celu wsparcie nauczycieli, psychologów, pedagogów w opracowywaniu metod i narzędzi edukacyjnych, dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb uczniów, w tym uczniów z niepełnosprawnościami oraz wymagających indywidualnego wsparcia - wyjaśnia prof. Marzena Buchnat, kierowniczka Laboratorium Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. Naukowczyni, która pełni rolę Ekspertki Wiodącej w projekcie, dodaje, że celem “włącz_POPOJUTRZE” jest również wymiana doświadczeń. - Promowanie współpracy i wymiany dobrych praktyk między specjalistami, co pozwoli na szybsze i efektywniejsze wprowadzanie innowacji w szkołach, a także podnoszenie jakości nauczania przez umożliwienie wdrażania sprawdzonych, praktycznych rozwiązań, które realnie wpłyną na poprawę dostępności i jakości edukacji - mówi prof. Marzena Buchnat. I dodaje: - Dzięki tym działaniom projekt ma na celu nie tylko rozwój kompetencji uczestników, ale przede wszystkim tworzenie środowiska, w którym każdy uczeń może liczyć na dostosowane do jego potrzeb wsparcie edukacyjne.
Jak podkreśla Ekspertka, wypracowane w projekcie innowacje społeczne powinny być możliwe do zastosowania w szkołach ogólnodostępnych lub integracyjnych (podstawowych lub ponadpodstawowych) oraz dotyczyć wsparcia uczniów doświadczających trudności w procesie edukacyjnym. Ponadto, pomysły powinny być innowacyjne w skali Polski i mieć potencjał do wprowadzania trwałych i długofalowych zmian w szkołach oraz do dalszego rozwoju, a także koncentrować się na rozwiązaniu konkretnego i zdefiniowanego problemu edukacyjnego dzieci doświadczających trudności w edukacji, którego rozwiązanie jest możliwe bez zmiany przepisów prawa. - Ważnymi aspektami, których mogą dotyczyć wypracowane rozwiązania, są: wdrażanie uniwersalnego projektowania w edukacji (Universal Design for Learning), ułatwianie dostosowania procesu dydaktycznego, wspieranie nauczycieli, pedagogów i psychologów w rozwijaniu kompetencji oraz w budowaniu współpracy między różnymi grupami Interesariuszy w obszarze edukacji włączającej - dodaje prof. Marzena Buchnat.
Na sobotniej inauguracji "włącz_POPOJUTRZE" obecna była Ministra Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Więcej na: https://wlacz.popojutrze.pl/
Fot. włącz_ POPOJUTRZE