Jak radzić sobie z informacyjnym tsunami wylewającym się codziennie z ekranów naszych urządzeń? Co można i należy zrobić w sprawie fake newsów i dezinformacji krążących w sieci? Które narzędzia edukacyjne są najlepsze dla wykształcenia kolejnego pokolenia jako świadomych i krytycznych odbiorców mediów? Takie pytania stawiają sobie organizatorzy Globalnej Konferencji News Literacy 2019, która odbywa się w dniach 7 i 8 czerwca na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM. Współorganizatorem wydarzenia jest Szkoła Dziennikarstwa Uniwersytetu Stony Brook (Nowy Jork, USA).
Dyskusja podczas konferencji obejmuje zagadnienia związane z ewolucją mediów, ich wpływem na rzeczywistość społeczną i polityczną, jak również szansami i wyzwaniami stojącymi przed edukacją medialną. Wydarzenie jest kontynuacją dyskusji rozpoczętej na pierwszej Globalnej Konferencji News Literacy, która odbyła się w sierpniu 2017 r. na Uniwersytecie Stony Brook. W obu przypadkach punkt wyjścia i kontekst dla obrad stanowi News Literacy. Ten pionierski program edukacji medialnej jest stale rozwijany przez Szkołę Dziennikarstwa SBU od 2007 r. Z czasem został on przyjęty i poddany dalszym modyfikacjom przez globalną sieć partnerów uniwersyteckich, w tym (od 2014 roku) Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.
„Chcielibyśmy, aby nasza konferencja stworzyła okazję dla dyskusji, wypracowywania rozwiązań oraz nawiązywania kontaktów między badaczami, nauczycielami, fact checkerami, zróżnicowanym środowiskiem edukatorów” – zapewniają organizatorzy wydarzenia: Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Szkoła Dziennikarstwa Uniwersytetu Stony Brook.
Konferencja jest jednym z wydarzeń towarzyszących obchodom 100 rocznicy powstania Uniwersytetu Poznańskiego. Dodatkowe informacje znajdują się na stronie: http://newsliteracyconf2019.wnpid.amu.edu.pl/
Fot. WNPiD