Zgłoszenie naruszenia ochrony danych osobowych

Przez pojęcie ,,naruszenia ochrony danych osobowych” należy rozumieć naruszenie bezpieczeństwa prowadzące do przypadkowego lub niezgodnego z prawem incydentu prowadzącego do zniszczenia, utracenia, zmodyfikowania, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych (art.4 pkt.12 RODO).

Zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych można dokonać:

  • elektronicznie poprzez zgłoszenie na adres email: iod@amu.edu.pl;
  • tradycyjną pocztą wysyłając zgłoszenie na adres:
    Biuro Inspektora Ochrony Danych i Bezpieczeństwa Informacji
    Collegium Heliodori Święcicki
    ul. Grunwaldzka 6, 60-780 Poznań

Zgłoszenia naruszenia ochrony danych osobowych powinno zawierać następujące informacje:

  • imię i nazwisko osoby zgłaszającej,
  • dane kontaktowe do osoby zgłaszającej,
  • miejsce i datę wystąpienia incydentu,
  • opis incydentu.

Postępowanie w przypadku zgłoszenia naruszenia:

Inspektor Ochrony Danych prowadzi postępowanie wyjaśniające, w ramach którego:

  1. ustala zakres i przyczyny incydentu oraz jego ewentualne skutki;
  2. inicjuje działania mające na celu zmniejszenie strat w momencie zaistnienia incydentu;
  3. przeprowadza analizę  powagi naruszenia.

Administrator, po zasięgnięciu opinii wyznaczonego Inspektora Ochrony Danych, podejmuje dodatkowe działania mające na celu ograniczenie ewentualnych skutków incydentu oraz wdraża środki mające zapobiec występowaniu incydentów w przyszłości.

W przypadku naruszenia ochrony danych osobowych skutkującego ryzykiem naruszenia praw lub wolności osób których dane dotyczą, Administrator danych osobowych bez zbędnej zwłoki, nie później niż w terminie 72 godzin po stwierdzeniu naruszenia, zgłasza ten fakt organowi nadzorczemu – Prezesowi Urzędu Ochrony Danych Osobowych