23 maja w Sali Senatu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się seminarium podsumowujące VIII edycję konkursu Study@research (IDUB nr 118). W wydarzeniu wzięli udział laureaci konkursu, członkowie komisji konkursowej oraz opiekunowie naukowi projektów. Spotkanie prowadziła Prorektor ds. studenckich i kształcenia, prof. dr hab. Joanna Wójcik. Celem seminarium było zaprezentowanie efektów projektów realizowanych przez studentów UAM, którzy w roku akademickim 2023/2024 wykazali się wyjątkową aktywnością naukową, zdobywając granty na realizację swoich badań.
Program skierowany był do studentek i studentów pierwszego roku studiów II stopnia oraz czwartego roku studiów jednolitych magisterskich. Umożliwiał im realizację indywidualnych i zespołowych projektów badawczych. W VIII edycji komisja konkursowa zakwalifikowała do finansowania aż 70 projektów, które reprezentowały różnorodne dziedziny nauki i obszary badawcze. Podczas seminarium wybrane zespoły i osoby zaprezentowały wyniki swoich badań.
Wśród osób prezentujących efekty swoich projektów naukowych byli:
Szkoła Nauk o Języku i Literaturze:
- Rafał Lenartowicz – Czy podnoszenie świadomości metafor ułatwia zapamiętywanie słownictwa?
- Julia Tusk – Postrzeganie krajobrazu językowego przez osoby dwujęzyczne – badanie okulograficzne
- Milo Ostalski w imieniu zespołu pod kierownictwem Julii Andruszkiewicz – UAM MAŁA OJCZYZNA, WIELKA PRZYSZŁOŚĆ – ścieżki edukacyjne w Muzeum UAM
- Maria Kotłowska z zespołem – Przepis na przepis. Językowe i gatunkowe wyznaczniki staropolskich recept
- Sandra Kaczmarek i Elżbieta Grądziel – (Nie)pełny dostęp do kultury – dostępność komunikacyjna w poznańskich instytucjach kulturalnych
Szkoła Nauk Humanistycznych:
- Zuzanna Szymczak w imieniu zespołu pod kierownictwem Macieja Stachury – Narracje historyczne na polskojęzycznym Instagramie
- Zuzanna Białas – Policja kobieca w II Rzeczypospolitej
- Maria Cieszyńska – „Czy słowo prorokini kończy dyskusję?” – kobiecość w społeczności mormonów
Szkoła Nauk Przyrodniczych:
- Jakub Sanojca i Antoni Semmler – Irlandia Północna czy Zjednoczona? – przestrzenny i medialny obraz tendencji politycznych
Szkoła Nauk Ścisłych:
- Piotr Konopka – Peptydy i peptydomimetyki jako stabilizatory nanocząstek srebra
- Wiktoria Zawrzykraj – Analiza specjacyjna żelaza jako znacznik procesów środowiskowych w rejonach polarnych
Szkoła Nauk Społecznych:
- Monika Bittner – Rejestracja niekonwencjonalnych znaków towarowych w Polsce i Niemczech
- Julita Prusak – Męska troska – międzypokoleniowy transfer emocjonalnej praktyki
- Martyna Janas w imieniu zespołu pod kierownictwem Alicji Malujdy – (Nie)równości w statutach szkolnych
- Paulina Żelewska – Heurystyki i błędy poznawcze w dyskursie o zmianach klimatycznych i AI
- Kacper Roman z zespołem – Życie w harmonii – strategie integracji życia zawodowego i prywatnego
Szkoła Nauk Humanistycznych:
- Maciej Stachura z zespołem – Narracje historyczne na polskojęzycznym Instagramie
- Zuzanna Białas – Policja kobieca w II Rzeczypospolitej
- Maria Cieszyńska – „Czy słowo prorokini kończy dyskusję?” – kobiecość w społeczności mormonów
Prezentowane projekty, obejmujące szeroką gamę tematów były na bardzo wysokim poziomie i wyróżniały się różnorodnością. Studenci wykazali się nie tylko głęboką wiedzą, ale także kreatywnością i zaangażowaniem w swoje badania, które mają potencjał do wniesienia znaczącego wkładu w rozwój nauki.
Fot. Przemysław Stanula