Wodór w polityce ekologicznej organizatorów publicznego transportu miejskiego

Jaki jest kontekst?

Wprowadzenie wodoru do transportu publicznego w Polsce i na świecie postrzegane jest jako istotny krok ku poprawie jakości życia mieszkańców miast. Redukcja emisji spalin oraz hałasu, jaką oferują autobusy zasilane wodorem, ma potencjał, by znacząco poprawić stan środowiska naturalnego. Jednak jak wynika z przeprowadzonych badań, sama ekologiczność to za mało. Wodór, mimo że obiecujący, stawia przed operatorami i organizatorami przewozów poważne wyzwania, zwłaszcza w kontekście kosztów wdrożenia oraz utrzymania infrastruktury potrzebnej do jego wykorzystania.

Co robimy?

Prowadzone przez prof. Mikołaja Tomaszyka badania wskazują, że wprowadzenie autobusów wodorowych nie jest jedynie decyzją technologiczną, lecz także polityczną. Władze lokalne, decydując się na inwestycję w transport wodorowy, muszą brać pod uwagę nie tylko aspekty ekologiczne, ale także ekonomiczne i społeczne. Dla wielu gmin podstawowym wyzwaniem jest zapewnienie odpowiedniego finansowania z zewnętrznych źródeł, takich jak dotacje unijne. Jednak jak pokazują przykłady z Europy, samo wsparcie finansowe nie gwarantuje sukcesu. Przykładem może być miasto Montpellier we Francji, które mimo zaawansowanych planów zrezygnowało z projektu wodoru ze względu na wysokie koszty i brak odpowiedniej infrastruktury.

Opracowano czynniki ryzyka projektów wodorowych w publicznym transporcie zbiorowym.

Rycina nr 1. Czynniki ryzyka zakupu autobusów z napędem elektrycznym zasilanym wodorem

Źródło: Opracowanie własne

Opracowano wnioski i rekomendacje dla operatorów i organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Wśród nich następujące:

  • dostępność paliwa wodorowego po akceptowalnej cenie i w najkrótszym możliwym dystansie.
  • Drugim czynnikiem, który musi zostać wzięty pod uwagę w procesie decydowania o przystąpieniu do projektu wodorowego jest kalkulacja kosztów nabycia, przesyłu i magazynowania wodoru do zajezdni przewoźnika wraz z wyposażeniem jej w niezbędną infrastrukturę tankującą i przeszkolony personel.
  • Po trzecie, dla realizacji usług przewozowych znaczenie ma niezawodność floty
    i pewność realizacji kursu.
  • Po czwarte koszt jednego wzkm w relacji do elektrokm. Na ostateczną cenę 1 kg wodoru składa się wiele czynników. Wśród nich wymienić należy dostępność wodoru tj. źródło pochodzenia i miejsce jego tankowania, koszt pozyskania wodoru, koszt transportu, koszt przeszkolenia i zatrudnienia personelu, koszt zabezpieczeń p poż. w miejscu tankowania. Nie można też pominąć kosztów generowanych przez pojazd będący w ruchu.

Kontakt

Masz pytania? Chcesz nawiązać współpracę? Zapraszamy do kontaktu!

Dr hab. Mikołaj Tomaszyk, prof. UAM
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
mikolaj.tomaszyk@amu.edu.pl

Projekt finansowany ze środków własnych UAM