Geny decydują kto zachoruje na COVID-19?

Dr Paweł Zawadzki z UAM uczestniczy w międzynarodowym konsorcjum COVID Human Genetic Effort. Naukowcy badają w jaki sposób genetyka wpływa na przebieg choroby COVID-19 wywołanej przez koronawirusa. Niedawno prestiżowe czasopismo CELL opublikowano artykuł  autorstwa badaczy.

Zakażenie SARS-CoV-2 może wywołać u jednych ludzi cichą infekcję, u innych zaś śmiertelną chorobę. Nie wiadomo jeszcze, jaka jest rola genetyki w przebiegu zakażenia wirusem, ale wszystko wskazuje na to, że występuje pewna zależność. Autorzy artykułu postawili tezę, że u młodych osób ciężko przechodzących COVID-19, którzy nie cierpią na choroby towarzyszące, powodem takiego stanu mogą być pewne warianty genów.

COVID Human Genetic Effort, do którego należy biolog dr Paweł Zawadzki z Wydziału Fizyki prowadzi na całym świecie rekrutację właśnie takich młodych pacjentów do badań. Pobrane od nich próbki krwi oraz informacje będą przesyłane do ośrodków, które przeprowadzą sekwencjonowanie genomu. Do przedsięwzięcia przyłączyło się już ponad 40 ośrodków z różnych krajów. Naukowcy chcą odkryć m.in. warianty związane z ciężkim przebiegiem COVID-19 u pozornie zdrowych osób.

Dr Paweł Zawadzki naukowo zajmuje się m.in. badaniem zjawiska naprawy DNA, organizacji chromosomu, topologią DNA. Po obronie interdyscyplinarnej pracy doktorskiej w Katedrze Biologii UAM i habilitacji pracował w Oxford University w Wielkiej Brytanii w trzech różnych laboratoriach: w Katedrze Biochemii, Katedrze Onkologii i na Wydziale Fizyki.

tekst: Ewa Konarzewska-Michalak