Data publikacji w serwisie:

Odczarować uniwersytet

Mamy za sobą już 50 wykładów w ramach Szkoły Nestorów. O jej przeszłości, ale i planach z prof. Kazimierzem Przyszczypkowskim i dr Izabelą Cytlak rozmawia Krzysztof Smura.

Pięćdziesiątka zobowiązuje, ale też jest to dobry moment, by podsumować dotychczasowe działania. Te 50 spotkań ze światem nauki zapewne wywołuje jakąś refleksję i o nią chciałbym spytać.

Dr Izabela Cytlak: Profesor Kazimierz Przyszczypkowski był inicjatorem naszych spotkań i w momencie przejścia na emeryturę zaznaczył, że jego rola w uniwersytecie jeszcze nie dobiega końca, a że ma rozległe kontakty z racji stażu pracy, ale i pełnionych funkcji, rzucił pomysł dotyczący inicjatywy Szkoły Nestorów Nauki. Tym samym chciał stworzyć przestrzeń do spotkań osób, które są już w wieku emerytalnym, a wciąż są aktywne naukowo i mogłyby swój dorobek przekazywać innym pokoleniom, być inspiracją czy punktem wyjścia dla refleksji naukowo-badawczej. Pomysł spotkał się z bardzo dobrym odbiorem ze strony władz rektorskich jak i dziekańskich. Bardzo dużą pomoc okazuje nam pani dziekan prof. Agnieszka Cybal-Michalska. Na początku przyjęliśmy zasadę, że prelegentka lub prelegent powinni mieć ukończone 70 lat, ale szybko okazało się, że trzeba i należy otworzyć się na transmisję wiedzy międzypokoleniowej. Pojawiły się osoby młodsze.

Czyli wydarzyło się to, co państwo zakładaliście. Realizowany jest projekt „Architektura wiedzy akademickiej. Perspektywa pokoleniowa”. A pierwszy wykład, na pewno państwo pamiętacie?

Prof. Kazimierz Przyszczypkowski: Pierwszy wykład wygłosił prof. Sylwester Dworacki. Umawiając się z nim na spotkanie, użyłem swoistego podstępu. Spytałem go, co sądzi o inicjatywie wykładów. No i stało się. Profesor wygłosił wykład o tożsamości Europy. Profesor Andrzej Legocki z PAN, obecny na kolejnym spotkaniu, zasugerował, że warto rozszerzyć inicjatywę na inne poznańskie uczelnie, tym samym nie skupiając się jedynie na UAM. Proponował, by zapraszać również osoby spoza środowiska akademickiego. Tak się stało. Pojawili się choćby nauczyciele, a od pewnego czasu na spotkaniach gościmy grupy młodzieży, dla których spotkanie ze światem nauki jest niesamowitym doświadczeniem edukacyjnym, różnym od przekazu szkolnego, często narzuconego przez program. Profesorowie ze Szkoły Nestorów spoglądają z różnych pespektyw, ubogacając wiedzę młodego człowieka. Skraca się też dystans między wykładowcą a odbiorcą. Jest to także świetna promocja dla UAM. Doktor Iza Cytlak zwróciła również uwagę, że warto przyjrzeć się różnicom dotyczącym kultury badań naukowych między pokoleniami. I rzeczywiście, taka kulturowa pokoleniowa różnica jest zauważalna. Starsze pokolenie w większym stopniu niezależnie od dyscypliny szukało inspiracji w filozofii. To przez nią spoglądali na problem, budując naukową koncepcję. Młodsi są zanurzeni w kulturze cyfrowej, która jest obecna na wszystkich etapach badań. To dwa różne języki, które wpisały się w obszar badań naukowych. Naszymi wykładami chcemy spowodować, by nie postrzegać tych dwóch kultur jako przeciwstawnych, ale raczej jako uzupełniające, dopełniające obraz problemu, którym się zajmujemy. Będziemy nadal zapraszać osoby zarówno starsze, jak i młodsze.

I.C.: Ze swoim wykładem zapowiedziała się pani rektor Bogumiła Kaniewska. A uzupełniając wypowiedź pana profesora, chciałabym wspomnieć o wprowadzeniu możliwości uczestniczenia w wykładach w formie zdalnej. Wykłady są nagrywane i ich odtworzenie może nastąpić w dogodnym dla słuchacza momencie. Wiemy, że z tej formuły chętnie korzystają szkoły, które wykorzystują omawiane przez nas tematy w czasie zajęć. Te spotkania, zdaniem jednej z nauczycielek, odczarowują młodzieży uniwersytet.

Cała rozmowa na stronie: https://uniwersyteckie.pl/nauka/prof-przyszczypkowski-i-dr-cytlak-odczarowac-uniwersytet

fot. Adrian Wykrota