Data publikacji w serwisie:

Nauka do naprawy

15 lutego odbyła się debata online pod hasłem „Nauka do naprawy”. W dyskusji uczestniczyli: minister nauki Dariusz Wieczorek, przewodnicząca KRUP i rektorka UAM, prof. Bogumiła Kaniewska, prezes Polskiej Akademii Nauk, prof. Marek Konarzewski oraz dyrektor Narodowego Centrum Nauki, prof. Krzysztof Jóźwiak.

Akcja „Nauka do naprawy” została zapoczątkowana w grudniu ubiegłego roku. W trakcie jej trwania, poprzez ankietę internetową, nadesłano blisko 750 propozycji zmian w systemie nauki. Wybrane zagadnienia omówiono właśnie podczas czwartkowej debaty.

Rektorka UAM prof. Bogumiła Kaniewska poruszyła temat zmian, jakie przyniosła w nauce ustawa 2.0 i podzieliła się wnioskami z zarządzania uczelnią po wzmocnieniu przez ustawę władzy rektora. Omówiono także kwestię mobilności naukowców. Czy powinna być obowiązkowa, na jakim etapie kariery naukowej?

- Mobilność jako taka jest wartością niezwykle pożądaną, ale najpierw trzeba stworzyć dla niej warunki - mówiła prof. Bogumiła Kaniewska. - Wprowadzenie mobilności jako obowiązku, ale bez odpowiedniego zaplecza logistycznego, finansowego dla jej realizacji, spowoduje dalszy odpływ młodych ludzi z nauki, a bez post-doków, doktorantów nie będziemy się rozwijali.

Pani rektor pytana była także o etaty dydaktyczne. Ich wprowadzenie miało na celu docenienie dydaktyki i stworzenie jasnej ścieżki awansu dla pracowników dydaktycznych.

- To rozwiązanie jest słuszne, ale zadziałało w niekoniecznie dobry sposób - mówiła prof. Kaniewska. - Różnice pomiędzy grupami pracowników nie powinny bowiem służyć do przesuwania ludźmi, jak pionkami, byle tylko wynik ewaluacyjny był korzystniejszy. To nie powinno mieć miejsca. Zatem sama idea tak, ale warto się zastanowić sposobem jej wdrożenia na uczelniach.

Organizatorami debaty byli: Polska Akademia Nauk oraz Forum Akademickie.

Debatę można objerzeć na TouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ur7NIpuERAs