Data publikacji w serwisie:

Szkoła Doktorska - nowa jakość i wyzwania

- Nic o was bez was – nie chcemy robić nowego systemu kształcenia doktorantów, bez doktorantów – takimi słowami Prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej, prof. Ryszard Naskręcki zainicjował seminarium "Szkoła doktorska - nowa jakość i wyzwania dla UAM" w Collegium Minus.

Na spotkaniu naukowcy i doktoranci omawiali powołanie nowej jednostki na Uczelni - szkoły doktorskiej. Jej miejsce w statucie, wypracowanie procedur zapewniających wysoką jakość nauczania – wokół tych tematów koncentrowała się dyskusja.

- Przed uniwersytetem stoi poważne wyzwanie, jakim jest stworzenie zupełnie nowego systemu kształcenia doktorantów i efektywne wkomponowanie go w system dotychczas istniejący – kontynuował prof. Naskręcki. - Potrzebujemy skutecznej struktury organizacyjnej, dzięki której wzrośnie skuteczność nauczania.

Celem szkół doktorskich w ramach ustawy 2.0 ma być stworzenie doktorantom optymalnych warunków do prowadzenia własnych badań naukowych na najwyższym poziomie. Nauczanie będzie opierać się na dwóch przepisach – programie kształcenia ustalonego przez senat oraz indywidualnego planu badawczego doktoranta. Kolejny nowy element - ocena śródokresowa będzie traktowana jako instrument oceny nie tylko doktoranta, ale również promotora i całej jednostki. Kształcenie będzie możliwe tylko w trybie stacjonarnym i eksternistycznym (zniknie tryb niestacjonarny) i będzie się kończyło złożeniem rozprawy doktorskiej.

Cały artykuł dostępny na Uniwersyteckie.pl

tekst: Ewa Konarzewska-Michalak

fot. Adrian Wykrota