Innowacje społeczne i zrównoważony rozwój były tematem letniej szkoły dla prawie trzydziestu przedstawicieli ukraińskich uczelni – pracowników zarówno akademickich, jak i administracyjnych. Wydarzenie miało miejsce w pałacu w Dębinie.
Idea zrównoważonego rozwoju (ZR), wraz z jego 17 celami ustanowionymi w 2015 roku przez ONZ, coraz silniej wybrzmiewa również na uczelniach wyższych. Tematyka ta jest widoczna w badaniach naukowych, programach edukacyjnych, inicjatywach społecznych i środowiskowych, a także w zarządzaniu. Nie jest to jedynie moda ani potrzeba poprawy wizerunku – wieloaspektowe raportowanie inicjatyw odwołujących się do zrównoważonego rozwoju jest wymagane przez czołowe światowe rankingi. Również rynek pracy potrzebuje kadr i liderów dobrze zaznajomionych z tematyką ZR, a szeroko pojęte otoczenie uczelni oczekuje aktywnego zaangażowania uniwersytetów w te kwestie. Dlatego cieszę się bardzo, że miałam okazję wraz z koleżankami – dr Agnieszką Kozłowską i mgr Katarzyną Walą – zaproponować tę szkołę. Zrównoważony rozwój i innowacje społeczne są mi bowiem bliskie od wielu lat, zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym.
Wspomniana na wstępie szkoła była doskonałą okazją do omówienia najnowszych trendów w obszarze wdrażania różnych aspektów zrównoważonego rozwoju na uczelniach, zaprezentowania dobrych praktyk UAM, do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami. Była przestrzenią do wymiany spostrzeżeń na temat wyzwań i czynników wspierających wdrażanie koncepcji ZR na uczelniach.
Uczestnicy to grupa silnych, mądrych i wrażliwych osób (głównie kobiet), które mimo obciążenia wojną niezwykle aktywnie i twórczo uczestniczyły w zajęciach, inspirowały i pozwalały się inspirować. Błyskawicznie identyfikowały obszary, w których mogą na swoich uczelniach wdrażać omawiane rozwiązania, co stanowi ogromny potencjał do przyszłych wspólnych projektów.
Cały artykuł na stronie: https://uniwersyteckie.pl/nauka/uczelnia-jako-lokomotywa-zmian
Tekst: Anna Schmidt-Fiedler