Życie Uniwersyteckie. Kwiecień

W kwietniowym Życiu Uniwersyteckim naukowcy odpowiadają na pytanie, jaki powinien być rektor kolejnej kadencji? Swoje opinie wyraziło sześcioro profesorów. Piszemy  m.in. o przełomowych badaniach DNA Piastów, a także o epidemii - nie tylko koronawirusa.

Numer otwiera wywiad na temat specyfiki koronawirusa SARS-CoV-2 i możliwych scenariuszy rozwoju epidemii z prof. Robertem Nawrotem, dr hab. inż. Justyną Broniarczyk i dr. Jakubem Barylskim z Pracowni Wirusologii Molekularnej Wydziału Biologii.

Naukowcy z UAM i PAN w Poznaniu badają DNA Piastów. Ich odkrycia mają szansę wpłynąć na dotychczasowe ustalenia historyków polskich i zagranicznych na temat tego ,,skąd nasz ród’’. Wkrótce dowiemy się m.in. czy Kazimierz Wielki naprawdę był potomkiem Bolesława Chrobrego.

W jaki sposób będą się szerzyć epidemie? Co groźnego dla naszego zdrowia dzieje się na styku genów zwierząt i bakterii? Na te pytania odpowie prof. Jacek Radwan z Wydziału Biologii UAM, który prowadzi badania nad koewolucją nornic i bakterii z rodzaju Borrelia.

Po czterdziestce u większości ludzi pojawiają się pierwsze objawy presbiopii czyli choroby długich rąk. Co to takiego i dlaczego nie musimy się jej bać wyjaśnia dr. Robert Szuba, optometrysta z Wydziału Fizyki UAM. Czy bycie tzw. singlem oznacza samotność czy jednak wolność? zastanawia się prof. Katarzyna Adamczyk z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki.

Prof. Marek Kwiek wyjaśnia dlaczego publikacje w (globalnie) najlepszych czasopismach liczą się coraz bardziej, publikacje w czasopismach nieco gorszych liczą się wyraźnie mniej, a w pozostałych – a więc globalnie nieindeksowanych – nie liczą się niemal wcale.

O zbliżającej się Wielkanocy i o sposobach na jej przeżywanie rozmawiamy z ks. Markiem Gubernatem MSF, absolwentem filologii klasycznej i słuchaczem studiów podyplomowych na Wydziale Teologicznym.

Zrozumieć innych to zadanie, jakie powinien sobie stawiać historyk. Niełatwo o zadanie trudniejsze, trudno o piękniejsze – ta maksyma przyświeca pracy naukowej prof. Witolda Molika z Wydziału Historii, który w zeszłym roku przeszedł na emeryturę.

Z całym numerem można się zapoznać na stronie  Uniwersyteckie.pl.

Tekst: Ewa Konarzewska-Michalak