Data publikacji w serwisie:

Biuro Karier UAM – kogo i jak wspiera?

Biuro Karier UAM na targach edukacyjnych, na zdjęciu Dorota Pisula

Biuro Karier UAM to jednostka, która działa na uczelni od kilkunastu lat. Oferta proponowanego wsparcia jest ciekawa. Warto o tym wiedzieć. Na pytania odpowiada Dorota Pisula, kierownik Biura Karier UAM.

Na stronie uczelni znajdziemy informację, że na UAM działa Biuro Karier. Jest też zachęta do skorzystania z jego oferty. Zacznijmy zatem od początku. Czym jest Biuro Karier?
Jest zespołem ludzi, który wspiera w rozwoju, wyborze kariery, wejściu na rynek pracy. Ogólnie wspieramy, doradzamy, motywujemy.

Kto może skorzystać z oferowanego przez Was wparcia? Studenci? Absolwenci?
Przede wszystkim studenci, ale oferujemy wsparcie także absolwentom, którzy chcą wejść na rynek pracy. Mogą  oni otrzymać naszą pomoc przez pierwszy rok od ukończenia studiów.

W jaki sposób sprawdzacie, czy osoby, które się zgłaszają, mają status studenta lub absolwenta?
W różny sposób. Zależy to od usług, z których chcą skorzystać. Albo jest to numer legitymacji, albo uniwersytecki adres mailowy. Trzecim sposobem jest oświadczenie RODO, które akceptują w systemie JobTeaser zakładając tam swój profil. Ostatnia metoda jest dedykowana wszystkim. Jest natomiast szczególnie ważna dla absolwentów, którzy przestali być studentami, a jeszcze chcą skorzystać z naszych usług. To ich jedyny sposób weryfikacji. Na etapie zgłoszenia już jesteśmy w stanie poznać status osoby, która się do nas zgłasza, dodatkowa weryfikacja nie jest potrzebna.

Właśnie przechodzimy do sedna. Jak można uzyskać Wasze wsparcie? Wystarczy telefon do Biura Karier lub wysłanie wiadomości mailowej?
Skontaktować się z nami można różnymi drogami. Bezpośrednio — studenci mogą  spotkać nas na wydziale, podejść i umówić się na konsultację, czy nawet na miejscu skorygować swoje CV. Mogą umówić się na spotkanie, wysyłając e-mail, dzwoniąc. Kolejną możliwość kontaktu daje przez Messenger (do profilu Biura Karier UAM) oraz czat Teams. Wygodnym i najczęstszym sposobem jest też wspomniany wcześniej JobTeaser, gdzie widać nasz grafik spotkań i konsultacji. W aplikacji studenci zapisują się nie tylko na konsultację, ale też na wydarzenia przez nas organizowane, np. Dni Karier na wydziałach.

Czy w takim zgłoszeniu należy szczegółowo opisać swoją potrzebę?
Zdecydowanie warto napisać nam, jakiego wsparcia mamy udzielić. Przekrój naszych usług jest spory. Wszystko zależy od potrzeb studentów i absolwentów. Mogą dotyczyć korekty dokumentów aplikacyjnych, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej czy jej symulacji, konsultacji swojego profilu na LinkedInie, zaplanowania ścieżki kariery zawodowej, omówienia testu stylu myślenia i działania FRIS.

No dobrze. Przykład. Studiuję, ale chcę pracować. Nie wiem jaką pracę chcę podjąć. Na czym polega pomoc Biura Karier
Jeśli studenci potrzebują wsparcia polegającego na ukierunkowaniu, polecamy konsultacje z doradcą zawodowym. Często jednak poszukują już konkretnych ofert praktyk, staży czy pracy. I tu polecamy JobTeasera, w każdym tygodniu pojawiają się kolejne oferty pracy. W 2022 roku było ich 2192, dzisiaj aktywnych jest np. 221 ofert.

Co dzieje się podczas takiego spotkania? Na czym polega konsultacja? Czy jest ona płatna?
Konsultacja jest darmowa. Studenci wybierają dogodny dla siebie termin i konkretnego doradcę zawodowego. Mogą więc dopasować godzinę spotkania do swojego grafiku zajęć na uczelni. Najsprawniej mogą to zrobić w aplikacji. Konsultacja może odbyć się osobiście w biurze karier lub online. To student wybiera jego formę. Spotkanie trwa zazwyczaj 1,5 h. Jeśli jedno spotkanie okaże się niewystarczające, doradca umawia się na kolejne spotkanie. Staramy się zamykać proces wsparcia na jednym lub dwóch spotkaniach z uwagi na ilość zainteresowanych studentów.

Ostatnio coraz częściej słyszymy o metodzie FRIS, a w biurze karier pracują certyfikowani w tym zakresie doradcy. Czy i jak studenci UAM mogą skorzystać z takiej analizy?
Tak, jak najbardziej mogą. Pozwala ona zrozumieć swój potencjał i przeanalizować go z doradcą zawodowym, popracować nad planem rozwoju, określić przykładowe stanowiska, poszerzyć listę miejsc i firm, w których dane umiejętności i potencjał można wykorzystywać.

Podsumujmy rozmowę statystykami. Jak dużo osób korzysta z konsultacji? Czy są to studenci, czy może częściej absolwenci?
W większości są to studenci. Cieszymy się, jeśli student trafia do nas jak najwcześniej, nawet na I czy II drugim roku studiów licencjackich. Dzięki temu ma dużo czasu, żeby zainwestować w siebie jeszcze na studiach. W tej chwili swoje konta na JobTeaserze ma otwarte ponad 2 tysiące studentów i absolwentów.

Jakie potrzeby i problemy kierują ich do Was?

Przede wszystkim znalezienia pracy i praktyk ponadprogramowych – chęć zdobycia doświadczenia jest na studiach ważną potrzebą. Przeanalizowanie swojego potencjału, przygotowanie się do rekrutacji. Często są to rozmowy: chciałbym, ale nie wiem, w jaki sposób to zrobić. Coraz większa grupa studentów to ci, którzy wybierają drugi stopień kształcenia lub chcą zmienić kierunek studiów i w tym obszarze poszukują wsparcia.

Czy pomagacie studentom, ucząc ich, jak łączyć pracę z nauką?
Jak najbardziej. Zachęcamy do podjęcia pierwszych doświadczeń zawodowych jak najwcześniej. Na studiach lub podczas przerw wakacyjnych. Propagujemy oferty praktyk, staży i pracy w niepełnym wymiarze godzin i hybrydowym systemie pracy. To umożliwia godzenie ich z grafikiem zajęć na uczelni. Oferty pracy zdalnej ułatwiają nie tylko pogodzenie pracy ze studiami, a nawet pozwalają zdobyć międzynarodowe doświadczenie w trakcie studiów stacjonarnych.

Czy wyłania się z tych statystyk schemat? Np. wsparcia w poszukiwaniu pracy potrzebują mężczyźni po kierunkach humanistycznych albo najczęściej poddają się rozmowie z doradcą zawodowym kobiety, które chcą podjąć pracę w trakcie nauki?
Chętniej z naszego wsparcia korzystają studentki i absolwentki. Mężczyźni, którzy korzystają z konsultacji to najczęściej studenci zagraniczni. Zauważamy, że nie musimy prowadzić intensywnych działań zachęcających kobiety do wchodzenia na rynek pracy. One są na tym rynku pracy lub bardzo się starają, aby na nim być. Chcą tego, co nas cieszy. Staramy się zachęcać studentki i studentów do zdobywania doświadczenia zawodowego, nie tylko podejmowania działań w celach zarobkowych. To ważne, jakie działania podejmujemy i czy one rozwijają nasze umiejętności. Wiele osób robi to z sukcesem i wraca do nas już w roli pracodawcy, chcąc zatrudnić naszych studentów i absolwentów.