Data publikacji w serwisie:

Domowy sprzęt do pracy lepszy niż ten w biurze

Zespół z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod kierunkiem dra Jarosława Grobelnego zbadał, jak pracodawcy mogą dbać o dobrostan pracowników i pracowniczek wykonujących swoją pracę w różnych typach zespołów. Raport opisujący wyniki badań jest już dostępny w internecie.

- Ostatnie lata i pandemia doprowadziły do trwałych przemian w sposobie pracy i funkcjonowania zespołów pracowniczych. Osoby zarządzające firmami oraz działy HR muszą mierzyć się z nowymi wyzwaniami, takimi jak upowszechnienie się zespołów hybrydowych oraz zdalnych - mówi dr Jarosław Grobelny. Mając na uwadze te aktualne trendy oraz sformułowane przez ONZ Cele Zrównoważonego Rozwoju 2030 dotyczące dobrostanu, naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zrealizowali projekt badawczy „Dobrostan i zespoły”. Badacze nie tylko zweryfikowali kilka utartych mitów na temat pracy zdalnej, ale także ustalili, że firmy mogą podejmować skuteczne działania w celu zwiększania dobrostanu swoich pracowników i pracowniczek, m.in. wprowadzając rozwiązania zwiększające elastyczność pracy, inwestując w rozwój liderów i liderek oraz wspierając efektywną (ale nie za częstą) komunikację w zespołach.

Badanie zostało przeprowadzone na grupie niemal 1300 osób pracujących w zespołach, pochodzących głównie z Polski i USA. Naukowcy zbadali dobrostan uczestników i uczestniczek badania, tzn. to, czy praca wiązała się dla nich z pozytywnymi odczuciami, stanem zadowolenia i komfortu. Następnie sprawdzone zostało aż 26 ważnych elementów związanych z organizacją i warunkami pracy (np. stanowisko pracy lub komunikacja w zespole). - Wyniki sprawdzano osobno w grupach osób pracujących w tradycyjnych, stacjonarnych zespołach, ale także w tych zdalnych i hybrydowych tzn. takich, w których część osób pracuje „na miejscu”, a część zdalnie. Dzięki zastosowaniu dokładnych analiz statystycznych możliwe było ustalenie, o co konkretnie osoby zarządzające każdym z tych zespołów powinny dbać, aby ich działania prowadziły do możliwie najlepszej poprawy dobrostanu pracowników i pracowniczek – dodaje dr Grobelny.

Badacze ustalili, że dla pracowników z tradycyjnych, stacjonarnych zespołów, relatywnie najważniejsze jest zadowolenie z wyposażenia i jakości stanowiska pracy. Jednocześnie, co zaskakujące, elementy te były oceniane przez ludzi pracujących „z biura” gorzej niż przez ich zdalnych kolegów i koleżanki. - Wyniki badania sugerują więc, że zarządzając tradycyjnymi zespołami warto rozważyć zwiększanie autonomii pracowników w taki sposób, aby mogli oni w pewnych zakresie decydować o wyposażeniu własnego miejsca pracy - wyjaśnia dr Grobelny. Z kolei dla dobrostanu osób pracujących w mieszanych, tzn. hybrydowych zespołach, żaden czynnik nie był tak ważny jak elastyczność pracy. - Zapewnianie możliwie wielu rozwiązań z tego zakresu powinno przyczyniać się do poprawy komfortu i zdrowia takich osób znacznie bardziej, niż inwestowanie w ich stanowiska pracy czy zajmowanie się kwestiami komunikacji i relacji w zespole – dodaje naukowiec. Wreszcie, dla osób pracujących w zespołach wirtualnych (czyli takich, w których każdy pracuje zdalnie) najważniejsze okazały się relacje i komunikacja z osobą bezpośrednio zarządzającą zespołem - liderem lub liderką. Wyniki badania potwierdzają także, że im częściej pracownicy i pracowniczki z zespołów wirtualnych mogli komunikować się „z włączonymi kamerkami”, tym lepiej czuli się wykonując swoją pracę.

Badanie zostało zrealizowane przez zespół z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, który prowadził dr Jarosław Grobelny – psycholog biznesu, zajmujący się na co dzień zagadnieniami rekrutacji, zarządzania opartego na dowodach i analizy danych w HR. Raport z kompleksowym omówieniem pełnych wyników badania został udostępniony w platformie wymiany wiedzy naukowej ResearchGate [link]. Z badaczami można skontaktować się wysyłając mail na adres jaroslaw.grobelny@amu.edu.pl.

Kontakt

Agnieszka Książkiewicz

61 829 4048