Data publikacji w serwisie:

Nie ilość, lecz jakość grania

Naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu przebadali aktywność gamingową i dobrostan graczy w trakcie pandemii COVID-19. - W świetle aktualnego stanu wiedzy pandemia i lockdown nie spowodowały skokowego wzrostu grania, a sam czas spędzany w tym okresie przy grach nie przesądzał o zdrowiu psychicznym - mówi prof. Łukasz Kaczmarek z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki UAM. Wyniki badań właśnie opublikowano.

Jak przypominają badacze, podczas pandemii COVID-19 granie w gry komputerowe bywało promowane z jednej strony jako pożyteczna rozrywka, a z drugiej obawiano się ewentualnych szkód dla zdrowia psychicznego. Analiza wyników badań naukowców z UAM wykazała jednak, że wzrost czasu grania względem okresu sprzed pandemii był niewielki (na podstawie 17 badań z udziałem 18 026 osób), a czas gry nie miał związku ze zdrowiem psychicznym (22 badania, łącznie 19 752 osób) - Debata publiczna powinna koncentrować się bardziej na jakości doświadczeń gamingowych i motywacjach graczy niż na liczbie godzin - podkreśla prof. Łukasz Kaczmarek.

Autorami opublikowanego w “Humanities and Social Sciences Communications” artykułu (https://www.nature.com/articles/s41599-025-05581-6) są: prof. Łukasz Kaczmarek, mgr Patrycja Chwiłkowska, dr Maciej Behnke i dr Dariusz Drążkowski.

Na zdjęciu: prof. Łukasz Kaczmarek. Źródło: Wydział Psychologii i Kognitywistyki UAM.

Kontakt

Agnieszka Książkiewicz

4048