Data publikacji w serwisie:

Sukces filmu wyprodukowanego przez Laboratorium Eksperymentalnych Mediów na międzynarodowym festiwalu w Turynie

Plakat filmu „Queen Ant” z wizerunkiem latarki oświetlającej mrówkę. Na górze imiona aktorów: Maja Wolska, Michał Kaleta i Dariusz Siastacz. W centralnej części tytuł filmu „Queen Ant”.

Film „Królowa Mrówek”, wyprodukowany przez Laboratorium Eksperymentalnych Mediów Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej UAM, zdobył Grand Prix Jury Studenckiego – First Prize Student Jury „Job for the Future 2025” Award na prestiżowym międzynarodowym festiwalu w Turynie. Spośród 400 zgłoszeń do konkursu wybrano jedynie 11 produkcji, a „Królowa Mrówek” była jedynym filmem z Polski w finałowej selekcji.

Tematyką podejmowaną przez filmy były kwestie etyczne, społeczne i ekonomiczne związane ze światem pracy, równością szans, bezpieczeństwem zawodowym i odpowiedzialnością społeczną. Szósta edycja festiwalu obejmowała sześć dni projekcji, spotkań, debat oraz masterclass z twórcami, którzy w swojej pracy eksplorują tematykę pracy i przemian współczesnych form zatrudnienia. Organizatorami byli m.in Museo Nazionale del Cinema, Massimo Cinema, Uniwersytet Turyński.

„Królowa Mrówek” (ang. „Queen Ant”) jest pierwszą samodzielną produkcją Laboratorium Eksperymentalnych Mediów, powstałą we współpracy z 2K4K film rental i eNStiudos. Reżyserem jest doktorant Michał Mróz (Instytut Filmu, Mediów i Sztuk Audiowizualnych), scenarzystą Dominik Cywiński (Laboratorium Eksperymentalnych Mediów), a producentem wykonawczym Przemysław Raczyk (doktorant z Instytutu Filologii Polskiej).

Uzasadnienie werdyktu jury (tł. własne):
„Queen Ant” bada napięcia, podziały międzypokoleniowe oraz dynamikę władzy w świecie zawodowym. Bohaterka mierzy się z otoczeniem, które analizuje i ocenia każdy jej gest, a surrealistyczne i symboliczne sytuacje – takie jak obecność mrówek w filmie – potęgują wrażenie istnienia systemu, który obserwuje i osądza. Dzięki spleceniu rzeczywistości i snu film ukazuje społeczne i genderowe presje oraz złożoność ról narzucanych jednostce, pozostawiając otwarte zakończenie, w którym kruchość może przemienić się w siłę, a każdy gest i każde spojrzenie staje się nośnikiem możliwości.

Nagrodę osobiście odebrali Dominik Cywiński i Przemysław M. Raczyk, którzy reprezentowali Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej podczas trwania festiwalu.