Data wydarzenia:

Koncert Majowy pt. „Allegro ma non troppo. Wisława Szymborska i muzyka”

Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska zaprasza społeczność uniwersytecką na tradycyjny Koncert Majowy, który odbędzie się 7 maja, o godz. 18.00 w Auli Uniwersyteckiej.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2023 m.in. rokiem Wisławy Szymborskiej. Jest to nadzwyczajna okazja, żeby podczas koncertu ze sceny wybrzmiały utwory naszej noblistki, opatrzone muzyką stworzoną specjalnie na tę okoliczność – podczas wydarzenia będą miały swoją prapremierę wykonania wokalno-instrumentalne kilku wierszy.

Specjalnym gościem wieczoru będzie prof. Michał Rusinek, wieloletni sekretarz Wisławy Szymborskiej, który poprowadzi koncert zapraszając publiczność do świata wykreowanego słowami wielkiej poetki.

Na koncert obowiązuje wstęp za zaproszeniami.

Wystąpią:
Michał Rusinek – prowadzenie koncertu
Jacek Szwaj – fortepian, śpiew
Brygida Sawicka-Stępińska – śpiew
Chór Kameralny UAM pod dyrekcją Krzysztofa Szydzisza

PROGRAM:

    • Wisława Szymborska – Właściwie każdy wiersz

    kompozycje do słów Wisławy Szymborskiej:

    • muz. Zbigniew Kozub – Upamiętnienie – utwór wykonany podczas wręczenia Doktoratu Honoris Causa Wisławie Szymborskiej
    • muz. Sebastian Kondratowicz – Ktokolwiek wie z cyklu Drobne ogłoszenia (prawykonanie)
    • muz. Grzegorz Turnau, opr. Brygida Sawicka-Stępińska – Atlantyda
    • muz. Grzegorz Turnau, opr. Brygida Sawicka-Stępińska – Meblościanka
    • muz. Brygida Sawicka-Stępińska – Buffo
    • muz. Brygida Sawicka-Stępińska – Zakochani (prawykonanie)
    • muz. Sebastian Kondratowicz – Uczę milczenia z cyklu Drobne ogłoszenia (prawykonanie)
    • muz. Jacek Szwaj – Nic dwa razy się nie zdarza (prawykonanie)
    • muz. Zbigniew Kozub – Limeryki ostrzegawcze (fragmenty)
    • muz. Zygmunt Konieczny – Odwódki (fragmenty)
    • muz. Sebastian Kondratowicz –  Za obietnice męża mego z cyklu Drobne ogłoszenia (prawykonanie)
    • Wisława Szymborska – Nazajutrz bez nas


PROF. UJ DR HAB. MICHAŁ RUSINEK

wykłada (literaturoznawstwo na UJ), przekłada (książki) i układa (wierszyki, piosenki, felietony). Urodził się w 1972 roku w Krakowie i nadal tam mieszka – z rodziną. Był sekretarzem Wisławy Szymborskiej, teraz prowadzi jej Fundację. Pracuje w Katedrze Teorii Komunikacji na Wydziale Polonistyki UJ, gdzie prowadzi zajęcia z teorii pisania, teorii przekładu i creative writing. Bywa tłumaczem z języka angielskiego, zdarza mu się pisywać książki dla dzieci i dorosłych oraz układać wierszyki czy teksty piosenek. Pisuje felietony o książkach i języku. Jest członkiem Rady Języka Polskiego PAN, Polskiego PEN Clubu oraz Stowarzyszenia Unia Literacka.

PROF. DR HAB. ZBIGNIEW KOZUB

kompozytor; ur. 17 marca 1960, Szczecin. Ukończył Państwową Średnią Szkołę Muzyczną w Szczecinie w 1980 roku. Studiował w klasie kompozycji Floriana Dąbrowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu, którą ukończył w 1985. Obecnie jest profesorem zwyczajnym w tej uczelni, gdzie prowadzi klasę kompozycji. W latach 1996-2002 pełnił funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Ponadto w latach 1992-99 był prezesem Poznańskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich oraz Dyrektorem Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna” w latach 1993 – 1999 oraz 2008 – 2010. W latach 1999 – 2003 był członkiem Rady Programowej Radia „Merkury”. W latach 2002 – 2004 był członkiem Kapituły Nagrody Artystycznej Miasta Poznania. W Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu pracował od 1992 do 2021 roku, gdzie prowadził Pracownię Warstwy Audytywnej na Wydziale Animacji . Od 2002 roku jest zastępcą Prezesa Poznańskiej Fundacji Artystycznej.

JACEK SZWAJ

pianista, wokalista i kompozytor. Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie fortepianu jazzowego prof. Wojciecha Olszewskiego. Na poznańskiej uczelni studiował również Dyrygenturę Chóralną w klasie prof. Marka Gandeckiego. Obecnie jest wykładowcą Instytutu Jazzu i Muzyki Estradowej w Akademii Muzycznej oraz POSM II st. im Mieczysława Karłowicza w Poznaniu.

Koncertuje głownie solo oraz z projektem JACEK SZWAJ TRIO, który współtworzy z Damianem Kostką (kontrabas) i Mateuszem Brzostowskim (perkusja). Formacja wydała w 2019 roku album „ENVOI”.

Jacek Szwaj jest również pianistą Hanny Banaszak, stale współpracuje w różnych projektach ze znakomitymi artystami sceny polskiej i międzynarodowej. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in: zdobywcą Pierwszej Nagrody i tytułu Transatlantyk Instant Composer 2012, na konkursie Instant Composition Contest 2012 w ramach Międzynarodowego Festiwalu Filmu i Muzyki Transatlantyk.

DR BRYGIDA SAWICKA-STĘPIŃSKA

adiunktka na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Specjalizuje się w fonetyce języka hiszpańskiego oraz w tworzeniu i analizie korpusów języka mówionego. Jest konsultantką ds. wymowy w Chórze Kameralnym UAM, a także prowadzi wykłady i warsztaty z wymowy tekstów utworów hiszpańskojęzycznych, m.in. w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Jej ostatnie zainteresowania badawcze dotyczą zależności pomiędzy prozodią w mowie a tonalnością w muzyce.

Absolwentka klasy skrzypiec Państwowej Szkoły Muzycznej w Goleniowie. Związana z Chórem Kameralnym UAM od 2011 roku. Od tego samego roku współtworzy kwartet wokalny BeFour, którego debiutancka płyta „No kiddin’” ukazała się w 2019 roku. Jest autorką opracowań muzycznych dla obu zespołów. Współzałożycielka działającej na Wydziale Neofilologii grupy „Pięć Stron Świata”, wykonującej muzykę różnych kultur. Jedna z inicjatorek Nowogardzkiego Amatorskiego Ruchu Artystycznego i Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Starszych Panów „Na całej połaci”.

SEBASTIAN KONDRATOWICZ

absolwent Akademii Muzycznej im. K. i G. Bacewiczów w Łodzi – Wydział Teorii, Kompozycji, Rytmiki i Wychowania Muzycznego. Kompozytor związany z radiem i telewizją. Autor muzyki do spektaklu telewizyjnego w reż. Jolanty Ptaszyńskiej „Umarli ze Spoon River”.

W 2007 r. zaangażowany jako kompozytor do projektu Urzędu Miasta Łodzi jako kandydata do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury. Film w reż. Wojciecha Bruszewskiego i Małgorzaty Kamińskiej „Łódź́ - Miasto Kultury” z muzyką Sebastiana Kondratowicza zdobył szereg nagród w całej Europie.

Autor muzyki do pierwszego filmu dokumentalnego nagrywanego techniką 3D „Likwidacja 08.1944” w reż. Michała Bukojemskiego. 29 sierpnia 2014 r. w 70 rocznicę likwidacji Litzmannstadt Getto w Filharmonii Łódzkiej został zorganizowany koncert Kwartetu Czterech Kultur wraz z Orkiestrą Smyczkową i Chórem FŁ. Podczas tego koncertu premierę miał utwór Sebastiana Kondratowicza pt. „Modlitwa gettowego Żyda” do tekstu Rywy Kwiatkowskiej, który powstał na zamówienie Centrum Dialogu im. M. Edelmana.

3 czerwca 2013 r. na pierwszej gali wręczenia Międzynarodowej Nagrody Literackiej im. Zbigniewa Herberta odbyła się̨ premiera kompozycji Sebastiana Kondratowicza napisanej do wiersza Zbigniewa Herberta pt. „Struna”. Kompozytor jest także autorem kantaty pt.: „Clamor Meus”.

Laureat konkursu zorganizowanego w 2020 r. w ramach obchodów 75-lecia Uniwersytetu Łódzkiego. Zwycięska kompozycja Sebastiana Kondratowicza to „Uroczyste Opus”, które towarzyszy najważniejszym wydarzeniom UŁ.

CHÓR KAMERALNY UAM

Siłą zespołu jest jego niezwykła różnorodność – chór wykonuje muzykę wszystkich epok; utwory a cappella oraz wokalno-instrumentalne. Śpiewa w kilkunastu językach, nieustannie jednak popularyzuje muzykę polską. Dwukrotnie zdobył Grand Prix na prestiżowym Ogólnopolskim Turnieju Chórów Legnica Cantat, jest też laureatem przeglądów, m.in. w Międzyzdrojach, Suwałkach, w Llangollen (Wielka Brytania), na Malcie, w Wiedniu, w Busan (Korea Południowa) i w Oslo.

Swoje miejsce na międzynarodowej scenie chór wypracował dzięki systematycznie i metodycznie prowadzonemu szkoleniu z emisji głosu, które to zawdzięcza czujnemu przewodnictwu prof. dr. hab. Krzysztofa Szydzisza – chórmistrza, muzykologa, kierownika Zakładu Emisji Głosu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, logopedy, menedżera kultury, cenionego w środowisku muzycznym jurora polskich i zagranicznych konkursów chóralnych. Stworzony przez dyrygenta zespół cechuje niezwykle spójne brzmienie, zaś w pracy nad starannie dobieranym repertuarem dominują profesjonalizm oraz stała troska o wysoki poziom artystyczny koncertów i szacunek dla słuchaczy.

Zespół co dwa lata organizuje dla UAM Międzynarodowy Festiwal „Universitas Cantat” dedykowany chórom i orkiestrom uczelnianym (prof. dr hab. Krzysztof Szydzisz jest jego dyrektorem), w ramach którego od roku 1998 w wielkopolskich salach koncertowych wybrzmiało ponad sto chórów z całego świata, a współczesna polska literatura muzyczna wzbogaciła się o kilkanaście prawykonań wielkich dzieł wokalno-instrumentalnych.

Zespół ceni sobie współpracę z wybitnymi muzykami, aktorami, jak i z instytucjami. Chór Kameralny UAM wiele podróżuje koncertując na całym świecie. W dorobku zespołu jest kilka płyt, m.in.: Tobie i sobie śpiewam (2003), Piosenka jest dobra na wszystko. Piosenki Starszych Panów (2005), Florilegium (2007), The Spirit of Tango. Misa a Buenos Aires (2014). W roku 2022 Chór Kameralny UAM świętował trzydziestolecie swojego istnienia. Z tej okazji do rąk słuchaczy trafiła najnowsza płyta zespołu – Muzografia.