Konferencja ACM Hypertext & Social Media to jedno ze najstarszych dorocznych wydarzeń naukowych poświęconych związkom systemów informatycznych z humanistyką, literaturą i sztuką opowiadania w medium cyfrowym. W 2024 roku Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM jest gospodarzem konferencji, a odbędzie się ona w dniach od 10 do 13 września w Collegium Maius w Poznaniu.
Skrót ACM pochodzi od „Association for Computing Machinery” i odnosi się do jednego z najstarszych stowarzyszeń informatycznych na świecie. Hipertekst to z kolei technologia umożliwiająca tworzenie, przeglądanie i łączenie ze sobą wypowiedzi, dokumentów i baz danych w sposób nielinearny i dostosowujący się do potrzeb użytkownika. Jako taki, hipertekst traktowany jest jako struktura głęboka i paradygmat współczesnej komunikacji cyfrowej. W kontekście nauki o literaturze, refleksja nad hipertekstem obejmuje takie zagadnienia jak opowiadanie interaktywne, narracja w grach komputerowych, wydania cyfrowe klasyki literackiej, poszerzone publikacje naukowe, twórczość kolaboratywna, zagadnienia animowanej, cyfrowej poezji etc.
Historia konferencji ACM Hypertext sięga początku lat 80. XX wieku. Pierwsza konferencja Hypertext została zorganizowana w 1987 roku. To na niej, oprócz prezentacji klasycznych systemów hipertekstowych takich jak Xanadu, Intermedia, NLS Augment, młody pisarz Michael Joyce zademonstrował pierwotną wersję swojej głośnej powieści popołudnie, pewna historia. To także na konferencji spokrewnionej z ACM Hypertext, która odbyła się kilka lat później w Paryżu, Tim Berners-Lee zaprezentował prototyp World Wide Web. Dzisiejsze konferencje ACM Hypertext kontynuują to dziedzictwo, z jednej strony skupiając się na innowacjach w rozwoju systemów i struktur hipertekstowych, interfejsów użytkownika w najnowszych kontekstach technologicznych, z drugiej natomiast – badając historię i ewolucję cyfrowej komunikacji i sztuki opowiadania w przestrzeni digitalnej.
Każdego roku prezentowane są nowości związane z technologią, interakcją człowiek-komputer oraz naukowymi i praktycznymi aspektami projektowania i analizy systemów hipermediów.