Data wydarzenia:

Konferencja „Science communication – sztuka komunikowania nauki”

Grafika promująca konferencję ‘Science communication – sztuka komunikowania nauki’. Latarnia morska oświetla symbole nauki, takie jak mikroskop, atom, DNA, mózg czy książki. Na dole logotyp Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, logotyp Patronatu Honorowego JM Rektor UAM prof. dr hab. Bogumiły Kaniewskiej oraz logo ‘Uczelnia Badawcza’.

Jak opowiadać o nauce w sposób ciekawy, zrozumiały i angażujący? Jak przełamać „klątwę wiedzy” i dotrzeć z wynikami badań do szerokiego grona odbiorców? Jak wykorzystywać nowe technologie i media społecznościowe, by skutecznie budować mosty między światem nauki a społeczeństwem?

Odpowiedzi na te pytania poszukiwać będą uczestnicy konferencji „Science communication – sztuka komunikowania nauki”, organizowanej przez Centrum Marketingu Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydarzenie odbędzie się 6 listopada 2025 roku w Collegium Minus i skierowane jest do naukowców i naukowczyń UAM, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje w zakresie komunikowania nauki i popularyzacji badań. Patronat Honorowy nad konferencją objęła JMR prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska.

UWAGA: Udział w konferencji jest bezpłatny, jednak wymaga wcześniejszej rejestracji. Więcej informacji poniżej.

Program wydarzenia

Wśród zaproszonych gości i ekspertów znajdą się znani popularyzatorzy i dziennikarze naukowi, którzy podzielą się swoimi doświadczeniami i praktycznymi wskazówkami.

Mowę otwarcia pt. „Poezja rzeczywistości: jak popularyzacja otwiera naukowe myślenie” wygłosi prof. UŁ dr hab. Krzysztof Pabis – jedyny w Polsce prorektor ds. popularyzacji nauki.

W programie przewidziano trzy sesje. Pierwsza z nich to wykłady ekspertów, którzy podzielą się wiedzą z różnych obszarów popularyzacji. Wystąpią:

  • Dr Mariusz Gogól, biolog, biochemik, autor w serwisie „Nauka. To lubię", członek Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki, który zdradzi sekrety skutecznego przyciągania uwagi słuchaczy podczas wystąpień.
  • Karol Wójcicki, popularyzator astronomii, twórca fanpage'a „Z głową w gwiazdach”, podzieli się swoim doświadczeniem w popularyzowaniu nauki na Facebooku.
  • Maja Michalak, historyczka sztuki i twórczyni kanału „Sztuka Poza Ramami", odsłoni kulisy działalności popularnonaukowej na Instagramie.
  • Szymon Słodowy, popularyzator historii, twórca kanału „Historyczny Top”, opowie o tworzeniu podcastów naukowych na YouTube.
  • Olga Woźniak, dziennikarka naukowa, autorka popularnonaukowych książek dla dzieci, zaprezentuje, jak w przystępny sposób pisać o nauce.
  • Wawrzyniec Święcicki, ekspert komunikacji wizualnej współpracujący z czołowymi wydawnictwami, wprowadzi uczestników w świat infografiki.
  • Piotr Szkoda, współzałożyciel Agencja.AI, AI Product Manager w sprawny.marketing, opowie o wykorzystaniu narzędzi AI w popularyzacji.

W drugiej części oddamy głos naukowcom z UAM, którzy opowiedzą o swoich sukcesach popularyzatorskich, przedstawiąc je w formie case study. Będą to: prof. UAM dr hab. Joanna Ziomek (Wydział Biologii), Jakub Tokarek (Instytut Obserwatorium Astronomiczne) oraz dr Karolina Appelt (Wydział Psychologii i Kognitywistyki).

Zwieńczeniem konferencji będzie panel dyskusyjny pt. „Nauka dla wszystkich czy dla zainteresowanych? Granice i cele popularyzacji” moderowany przez Annę Kiryjow-Radzką, prezeskę Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom" oraz specjalistkę public relations SGGW. Wśród panelistów: dr hab. Agnieszka Kampka (SGGW), Renata Czeladko (Uniwersytet SWPS), dr hab. inż. Jan Kazak (UPWr) oraz Filip Leszczyński (UAM).

Dodatkowo, do udziału w konferencji zostaną zaproszeni przedstawiciele mediów, co stworzy dla naszych naukowców i naukowczyń okazję do nawiązania bezpośrednich kontaktów z dziennikarzami.

Pełny program wydarzenia dostępny do pobrania poniżej:

Pobierz program konferencji „Science communication – sztuka komunikowania nauki” [PDF, 17.11 MB]

Rejestracja na konferencję

Udział w konferencji jest bezpłatny, jednak wymaga wcześniejszej rejestracji.

Link do formularza rejestracyjnego: https://forms.office.com/e/eTL8dCngDu

UWAGA! Liczba miejsc jest ograniczona – o udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Osoby zakwalifikowane otrzymają w ciągu 5 dni roboczych potwierdzenie zapisu na adres e-mail podany w formularzu. W przypadku wyczerpania limitu miejsc utworzona zostanie lista rezerwowa.

Rejestracja potrwa do 24 października br.


Konferencja jest finansowana ze środków z programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (konkurs nr 916).