Data wydarzenia:

Konferencja „Science communication – sztuka komunikowania nauki”

Grafika promująca konferencję ‘Science communication – sztuka komunikowania nauki’. Latarnia morska oświetla symbole nauki, takie jak mikroskop, atom, DNA, mózg czy książki. Na dole logotyp Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, logotyp Patronatu Honorowego JM Rektor UAM prof. dr hab. Bogumiły Kaniewskiej oraz logo ‘Uczelnia Badawcza’.

Centrum Marketingu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zaprasza naukowców i naukowczynie UAM do udziału w konferencji „Science communication – sztuka komunikowania nauki”, która odbędzie się 6 listopada 2025 r., w godz. 9:00-15:30, w Collegium Minus UAM. Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęła JMR prof. dr hab. Bogumiła Kaniewska.

Jak sprawić, by nauka stawała się bliższa ludziom? Jak opowiadać o odkryciach i badaniach tak, by nie gubić precyzji, a jednocześnie przyciągać uwagę słuchaczy? Jakie narzędzia i kanały komunikacji najlepiej sprawdzają się we współczesnym świecie? Odpowiedzi na te pytania poszukamy wspólnie podczas konferencji „Science communication – sztuka komunikowania nauki”.

Program konferencji

Konferencję otworzy prorektor ds. współpracy międzynarodowej, prof. Rafał Witkowski. Wykład wprowadzający wygłosi prof. Krzysztof Pabis z Uniwersytetu Łódzkiego – jedyny w Polsce prorektor ds. popularyzacji nauki.

W programie przewidziano trzy sesje. Pierwsza z nich to wykłady ekspertów, którzy podzielą się wiedzą z różnych obszarów popularyzacji. Wystąpią m.in.:

  • Dr Mariusz Gogól, biolog, biochemik, autor w serwisie „Nauka. To lubię", członek Stowarzyszenia Rzecznicy Nauki, finalista konkursu Popularyzator Nauki, który zdradzi sekrety skutecznego przyciągania uwagi słuchaczy i angażowania publiczności.
  • Maja Michalak, historyczka sztuki i twórczyni kanału „Sztuka poza ramami", odsłoni kulisy pracy w mediach społecznościowych.
  • Wawrzyniec Święcicki, ekspert komunikacji wizualnej współpracujący z czołowymi wydawnictwami, wprowadzi uczestników w świat infografiki.
  • Piotr Szkoda, współzałożyciel Agencja.AI, AI Product Manager w sprawny.marketing, opowie o wykorzystaniu narzędzi AI w popularyzacji nauki.

W drugiej części oddamy głos naukowcom z UAM, którzy opowiedzą o swoich sukcesach popularyzatorskich, przedstawiąc je w formie case study. Będą to m.in.:

  • Jakub Tokarek z Instytutu Obserwatorium Astronomiczne, popularyzator astronomii,
  • Dr Karolina Appelt z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki, psycholog i psychoterapeutka, redaktorka czasopisma psychologicznego dla dzieci „Małe Charaktery”,
  • Prof. Joanna Ziomek z Wydziału Biologii, specjalistka w zakresie ekologii i ochrony chomika europejskiego, której działalność popularyzatorska przyczyniła się do ocalenia zagrożonego gatunku.

Zwieńczeniem konferencji będzie panel dyskusyjny moderowany przez Annę Kiryjow-Radzką, prezeskę Stowarzyszenia PR i Promocji Uczelni Polskich „PRom" oraz specjalistkę public relations w Biurze Prasowym SGGW. Wraz z panelistami: dr hab. Agnieszką Kampką (SGGW), Renatą Czeladko (Uniwersytet SWPS), dr. hab. inż. Janem Kazakiem (UPWr) oraz Filipem Leszczyńskim (UAM), poszukają odpowiedzi na pytanie: czy nauka jest dla wszystkich, czy tylko dla zainteresowanych? Dyskusja dotyczyć będzie również granic i celów popularyzacji nauki.

Do udziału w konferencji zostaną zaproszeni przedstawiciele mediów, co stworzy dla naszych naukowców i naukowczyń okazję do nawiązania bezpośrednich kontaktów z dziennikarzami oraz możliwość udzielenia krótkich wywiadów.

Szczegółowy program wydarzenia zostanie opublikowany na początku października.

Rejestracja na konferencję

Udział w konferencji jest bezpłatny, jednak wymaga wcześniejszej rejestracji.

Link do formularza rejestracyjnego: https://forms.office.com/e/eTL8dCngDu

UWAGA! Liczba miejsc jest ograniczona – o udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Osoby zakwalifikowane otrzymają w ciągu 5 dni roboczych potwierdzenie zapisu na adres e-mail podany w formularzu. W przypadku wyczerpania limitu miejsc utworzona zostanie lista rezerwowa.

Rejestracja potrwa do 24 października br.


Konferencja jest finansowana ze środków z programu „Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza” (konkurs nr 916).