Jak korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji wpływa na wyższe funkcje poznawcze, takie jak rozumowanie, podejmowanie decyzji i uczenie się? Odpowiedzi na to pytanie szuka Dawid Ratajczyk, doktorant Wydziału Psychologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
– Pojawienie się GSI stanowi nową jakość w interakcji człowiek-komputer. Dotychczas technologie cyfrowe wspierały nas głównie w automatyzacji powtarzalnych zadań i wspomaganiu standardowych procesów umysłowych. GSI idzie jednak dalej, umożliwiając zastępowanie procesów poznawczych wyższego rzędu – opowiada badacz.
Dlaczego to ważne?
– Jedna z głównych hipotez sprawdzanych w projekcie zakłada, że korzystanie z GSI może obniżać zdolność do tworzenia trwałych struktur wiedzy w pamięci długotrwałej, jednocześnie zwiększając efektywność oceny informacji zewnętrznych. Projekt odpowie na pytanie, czy osoby często korzystające z GSI będą miały, w dłuższej perspektywie czasowej, trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów – dodaje.
Projekt realizowany jest w ramach grantu OPUS, finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.