Data publikacji w serwisie:

Logo Barbie obniża zdolności matematyczne kobiet

Czy wiecie, że logo Barbie może chwilowo obniżyć IQ u kobiet rozwiązujących testy matematyczne? Tak uważa dr Dariusz Drążkowski z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki UAM.

– W tym badaniu doszło do aktywizacji negatywnego stereotypu płci, który zakłada, że kobiety mają mniejsze zdolności matematyczne od mężczyzn – wyjaśnia naukowiec z UAM. – W przywołanym eksperymencie wzięły udział studentki, które rozwiązywały testy sprawdzające zdolności matematyczne i przestrzenne. Część z nich wykonywała te testy w warunkach, w których w polu ich widzenia znajdowało się logo Barbie, a druga część osób badanych widziała logo innej, neutralnej marki. Wybraliśmy akurat Barbie, bo nasze badania pokazały, że właśnie to logo jest silnie kojarzone ze stereotypem kobiety o mniejszych zdolnościach intelektualnych, w tym matematycznych. Okazało się, że studentki, w których polu widzenia znajdowało się logo Barbie, osiągnęły niższe wyniki w testach niż te studentki, które widziały neutralne logo. Kobiety nie były świadome, że negatywny stereotyp uaktywnił się i wpłynął na ich zdolności poznawcze.

Warto dodać, że młody naukowiec wziął niedawno udział w prestiżowej konferencji International Society of Political Psychology w Chile, podczas której wygłosił referat pt. "The Impact of Public Value Expression by Out-Groups on In-Group's Perceived Threats to Freedom and Values – A Study of Catholics and Atheists in Poland". Wyjazd był finansowany ze środków ID-UB UAM.