Data publikacji w serwisie:

PAFSE. Dydaktyka to też nauka

Pandemia COVID-19 uzmysłowiła światu, jakim zagrożeniem są kwestie zdrowotne. By zwiększyć gotowość społeczeństwa na podobne zdarzenia, Komisja Europejska otworzyła konkurs w programie Science with and for Society Horizon 2020. W jego ramach powstał projekt „PAFSE – Partnership for Science Education”, realizowany w konsorcjum dziewięciu instytucji akademickich z Polski, Portugalii, Grecji i Cypru. Polskę reprezentował Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Projekt – o charakterze zarówno badawczym, jak i edukacyjnym – miał za zadanie podniesienie świadomości społecznej i wzmocnienie przygotowania szkół oraz społeczności lokalnych. Strategię działania oparto na trzech filarach: idei otwartej szkoły, nauczania przez dociekanie (Inquiry-Based Science Education) oraz idei jednego zdrowia (One Health), polegającej na ochronie zdrowia ludzi i zwierząt oraz dobrostanu całego ekosystemu.

– Idea otwartej szkoły zakłada, że wszyscy mamy ograniczone zasoby wiedzy i umiejętności – mówi biolog, prof. UAM Eliza Rybska, kierowniczka projektu na naszej uczelni. – Trudno obecnie oczekiwać, że każdy obywatel, również nauczyciel, będzie na bieżąco ze wszystkimi osiągnięciami naukowymi czy technologicznymi. Dlatego też zależało nam na stworzeniu partnerstw ze specjalistami w różnych dziedzinach. Chodziło o stworzenie sieci jednostek wspierających edukację zdrowotną i przygotowujących społeczeństwo do zmierzenia się z ewentualnymi pandemiami.

Badacze z UAM nawiązali współpracę ze stacjami sanitarno-epidemiologicznymi na szczeblu wojewódzkim i powiatowym, firmami Aquanet, Diagnostyka i ProBiotics, a także organizacjami pozarządowymi, między innymi Fundacją Razem w Chorobie, Skarby w Dłoń, oraz specjalistami z zakresu dietetyki z Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu i medycyny z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Przedstawiciele partnerów prowadzili warsztaty i dawali wykłady dla uczniów ostatnich klas szkół podstawowych oraz liceów w Poznaniu i Krzyżu Wielkopolskim.

– Zależało nam na tym, by zaciekawić dzieci i młodzież. Osoba z zewnątrz ożywia lekcje, tym bardziej jeśli pokaże, że na podstawie wiedzy przyrodniczej można zarówno rozwijać przedsiębiorstwa, jak i budować osobistą ścieżkę kariery – wyjaśnia dr Karolina Walkowiak-Nowicka, członkini zespołu projektowego.

Czytaj dalej na Uniwersyteckie.pl: PAFSE. Dydaktyka to też nauka

fot. Władysław Gardasz