Prof. UAM Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, jest językoznawcą i kierownikiem specjalności logopedycznej na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz neurologopedą w Klinice Neurologii i Chorób Naczyniowych Układu Nerwowego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Profesor Rutkiewicz-Hanczewska na łamach "Życia Uniwersyteckiego" w rozmowie z Magdaleną Ziółek opowiada o zaburzeniach językowych. Mówi o potrzebie uzewnętrznienia jako naturalnej potrzebie każdego człowieka. Opowiada o badaniach prowadzonych w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, w którym uczestniczyły dzieci autystyczne.
- Naukowcy próbowali „nauczyć” sztuczną inteligencję rozpoznawania wokalizacji u dzieci niemówiących, autystycznych. Dzieci z autyzmem, chociaż nie mówią, to komunikują, czyli sygnalizują swoje potrzeby. Każdy dąży do tego, aby komunikować się, a jeśli tego nie robi, to znaczy, że jego układ nerwowy działa nieprawidłowo - wyjaśnia profesor.
Naukowczyni z UAM wyjaśnia też z jakimi problemami mierzą się logopedzi.
- Zwykle diagnozujemy prosty opóźniony rozwój mowy, nazywany też samoistnym opóźnionym rozwojem mowy. Dotyka on dzieci w okolicach 3. roku życia. Mamy też drugą grupę dzieci z deficytem, który nazywamy złożonym opóźnionym rozwojem mowy, tj. niesamoistnym opóźnionym rozwojem mowy. To właśnie słynna afazja rozwojowa - informuje.
W gabinecie profesor Rutkiewicz-Hanczewskiej pomocy szukają także dorośli. Nad jakimi problemami pracują wspólnie?
- U dorosłych zaburzenie związane z afazją ma charakter nabyty, nie rozwojowy, może być następstwem choroby onkologicznej, urazu, zatrucia - lub udaru właśnie. Oddając pani sprawiedliwość, ta ostatnia grupa jest najliczniejsza. Epidemiologia w tym wypadku również jest szokująca. Około 30% osób po udarach cierpi na afazję. W Polsce rocznie mamy od 65 000 do 80 000 udarów. Jeśli nawet uśrednimy tę liczbę, to 30% z niej daje nam prawie 20 000 osób rocznie, które zmagają się z afazją, z zaburzeniami języka. To jest liczba mieszkańców takich miasteczek, jak np. Chodzież, Szamotuły czy Oborniki - mówi.
Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wyglądają statystyki zaburzenia mowy u dzieci oraz jakie metody stosuje w sowim gabinecie profesor Rutkiewicz-Hanczewska oraz jakie problemy dotykają logopedów podczas terapii - przejdź do artykułu w uniwersyteckie.pl.
Fot. Adrian Wykrota