Data publikacji w serwisie:

Połowa świata nie mówi...

Prof. UAM Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska, jest językoznawcą i kierownikiem specjalności logopedycznej na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej UAM oraz neurologopedą w Klinice Neurologii i Chorób Naczyniowych Układu Nerwowego Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

Profesor Rutkiewicz-Hanczewska na łamach "Życia Uniwersyteckiego" w rozmowie z Magdaleną Ziółek  opowiada o zaburzeniach językowych. Mówi o  potrzebie uzewnętrznienia jako naturalnej potrzebie każdego człowieka.  Opowiada o badaniach prowadzonych w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, w którym uczestniczyły dzieci autystyczne.

- Naukowcy próbowali „nauczyć” sztuczną inteligencję rozpoznawania wokalizacji u dzieci niemówiących, autystycznych. Dzieci z autyzmem, chociaż nie mówią, to komunikują, czyli sygnalizują swoje potrzeby. Każdy dąży do tego, aby komunikować się, a jeśli tego nie robi, to znaczy, że jego układ nerwowy działa nieprawidłowo - wyjaśnia profesor.

Naukowczyni z UAM wyjaśnia też z jakimi problemami mierzą się logopedzi.

- Zwykle diagnozujemy prosty opóźniony rozwój mowy, nazywany też samoistnym opóźnionym rozwojem mowy. Dotyka on dzieci w okolicach 3. roku życia. Mamy też drugą grupę dzieci z deficytem, który nazywamy złożonym opóźnionym rozwojem mowy, tj. niesamoistnym opóźnionym rozwojem mowy. To właśnie słynna afazja rozwojowa - informuje.

W gabinecie profesor Rutkiewicz-Hanczewskiej pomocy szukają także dorośli. Nad jakimi problemami pracują wspólnie?

- U dorosłych zaburzenie związane z afazją ma charakter nabyty, nie rozwojowy, może być następstwem choroby onkologicznej, urazu, zatrucia -  lub udaru  właśnie. Oddając pani sprawiedliwość, ta ostatnia grupa jest najliczniejsza. Epidemiologia w tym wypadku również jest szokująca. Około 30% osób po udarach cierpi na afazję. W Polsce rocznie mamy od 65 000 do 80 000 udarów. Jeśli nawet uśrednimy tę liczbę, to 30% z niej daje nam prawie 20 000 osób rocznie, które zmagają się z afazją, z zaburzeniami języka. To jest liczba mieszkańców takich miasteczek, jak np. Chodzież, Szamotuły czy Oborniki -  mówi.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wyglądają statystyki zaburzenia mowy u dzieci oraz jakie metody stosuje w sowim gabinecie profesor Rutkiewicz-Hanczewska oraz jakie problemy dotykają logopedów podczas terapii - przejdź do artykułu w uniwersyteckie.pl.

Fot. Adrian Wykrota