Okres studiów łączy się z wieloma wyzwaniami, również emocjonalnymi. To, jak osoby studiujące na UAM podchodzą do kwestii dbania o zdrowie psychiczne oraz swoją edukację i czy wykazują się w tym zakresie proaktywnością, pokazują badania zespołu z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki.
Dlaczego proaktywność jest ważna?
Proaktywność to względnie trwała skłonność do podejmowania działań na rzecz gromadzenia zasobów i rozwijania umiejętności w różnych obszarach życia. Osoby proaktywne wyznaczają sobie cele, wykazują wytrwałość w ich realizacji i biorą odpowiedzialność za swoje sukcesy i porażki, traktując je jako okazję do nauki. W przeciwieństwie do reaktywnych postaw, proaktywność oznacza aktywne kształtowanie własnej przyszłości, zamiast biernego dostosowywania się do okoliczności. Nasz uniwersytet jest zainteresowany kształtowaniem postawy proaktywnej – zarówno u studentów(-ek), jak i pracowników(-czek). Warto zaznaczyć, że gotowość do skorzystania z pomocy w sytuacji wystąpienia problemów natury psychicznej jest jednym z ważnych przejawów proaktywności zdrowotnej.
Kto uczestniczył w badaniu?
W ubiegłym roku akademickim zespół naukowy (prof. Lidia Cierpiałkowska, prof. UAM Emilia Soroko i dr Dominika Górska z Wydziału Psychologii i Kognitywistyki) przeprowadził badania nad uwarunkowaniami proaktywności studentów UAM w kontekście zaangażowania w studiowanie i gotowości do skorzystania z pomocy psychoterapeutycznej lub farmakoterapii. Przyjęto, że taka gotowość stanowi istotny przejaw proaktywności zdrowotnej. W badaniu uczestniczyło 1597 studentów (74% to kobiety, 18% mężczyźni, 6% osoby innej płci, 2% nieokreślający płci). Większość stanowili studenci studiów stacjonarnych (85%) i licencjackich (63%). Około 45% deklarowało bycie w związku, 49% było singlami. Wśród uczestników 3,3% miało orzeczenie o niepełnosprawności, 6% cierpiało na przewlekłe choroby somatyczne, a 44% korzystało z pomocy psychologicznej. Z rodzicami lub z partnerem(-ką) mieszkało ok. 44% badanych, samodzielne lokum lub z innymi studentami wynajmowało ok. 45% badanych (8% mieszkało w akademiku). W badaniach zastosowano kwestionariusze do oceny poziomu zdrowia psychicznego (poczucia dobrostanu i nasilenia trudności psychicznych, takich jak lęk, depresyjność, trudności w funkcjonowaniu ja i interpersonalnym), a także wiedzy i kompetencji związanych ze zdrowiem psychicznym (mental health literacy).
Czytaj dalej na Uniwersyteckie.pl: Prof. Lidia Cierpiałkowska. Być proaktywnym
Na zdjęciu: prof. UAM Emilia Soroko, prof. Lidia Cierpiałkowska i dr Dominika Górska; fot. Władysław Gardasz