Data publikacji w serwisie:

Psychologiczne aspekty uczenia się i nauczania języków obcych. Prof. Mirosław Pawlak

Prof. Mirosław Pawlak z Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego w Kaliszu został uhonorowany tytułem „Wybitnego naukowca” przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Psychologii Uczenia się i Nauczania Języków Obcych (IAPLL). To wyróżnienie przyznawane jest osobom, które w wyjątkowy sposób przyczyniły się do rozwoju badań nad psychologicznymi aspektami uczenia się i nauczania języków obcych, a ich prace naukowe stanowią inspirację dla innych badaczy.

Prof. Pawlak jest uznanym naukowcem w dziedzinie psychologii uczenia się i nauczania języków obcych. To autor ponad 300 publikacji, założyciel i redaktor naczelny czasopisma „Studies in Second Language Learning and Teaching” (SSLT), wydawanego przez WP-A UAM w Kaliszu. Jego badania obejmują szeroki zakres tematów, w tym motywację uczniów oraz strategie uczenia się.

Profesor realizuje obecnie dwa projekty finansowane przez Narodowe Centrum Nauki. Pierwszy z nich nosi tytuł „Strategie uczenia się gramatyki, wybrane różnice indywidualne a rozwój wiedzy językowej wśród osób uczących się języka obcego na poziomie zaawansowanym”. Badania skupiają się na ocenie skuteczności treningu strategii uczenia się gramatyki wśród studentów pierwszego i drugiego roku filologii angielskiej. Kolejnym celem jest określenie wpływu różnych czynników, takich jak motywacja i styl uczenia się, na efektywność tego treningu. Dowiedz się więcej o projekcie na stronie NCN

Drugi projekt, zatytułowany „Pozytywne i negatywne emocje, zaangażowanie, motywacja a poziom opanowania języka angielskiego przez uczniów polskiej szkoły średniej”, koncentruje się na zrozumieniu wpływu emocji na naukę języka obcego. Badanie obejmuje analizę emocji pozytywnych (zadowolenie, ciekawość) i negatywnych (lęk językowy, nuda) w grupie uczniów szkół średnich w trakcie nauki szkolnej i pozaszkolnej w nawiązaniu do motywacji, zaangażowania i poziomu opanowania języka angielskiego. Analiza zebranych w ramach projektu danych może mieć niebagatelny wpływ na rozwój programów nauczania oraz przyczynić się do interwencji dydaktycznych przygotowujących i zachęcających uczniów do podejmowania wciąż nowych, interesujących wyzwań poznawczych i językowych. Dowiedz się więcej o projekcie na stronie NCN

Czytaj także: Prof. Mirosław Pawlak. Wielojęzyczność staje się normą | Uniwersyteckie.pl

Fot. Adrian Wykrota