Data publikacji w serwisie:

Protest Konferencji Kierowników Jednostek Geograficznych

Budynek Collegium Geographicum

To odwrócona logika nauczania geografii – tak dziekan Wydziału Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM prof. Paweł Churski komentuje projekt Rozporządzenia Ministra Edukacji w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym z dnia 19 listopada 2025.

Protest w tej sprawie wystosowała w weekend Konferencja Kierowników Jednostek Geograficznych podczas spotkania w Bydgoszczy.

„Jako przedstawicielki i przedstawiciele polskiego środowiska geograficznego i geologicznego, ze zdumieniem i głęboką dezaprobatą przyjęliśmy informację o działaniach Ministerstwa Edukacji Narodowej w zakresie przygotowania podstawy programowej dla geografii” - piszą naukowcy. Ich zdaniem, „niedopuszczalną sytuacją jest zignorowanie dotychczasowej działalności zespołu eksperckiego wyłonionego w otwartym konkursie i działającego przy Instytucie Badań Edukacyjnych PIB, realizującego na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej zadanie Wsparcie rozwoju edukacji”. Jak podkreślają autorzy protestu, spowodowało to wprowadzenie do projektu rozporządzenia zmian treści podstawy programowej z geografii. „Zostały one dokonane przez zespół anonimowych osób, powołanych przez Ministerstwo na ostatnim etapie przygotowania projektu rozporządzenia” - czytamy w dokumencie.

- Sytuacja ta doprowadziła do istotnej zmiany logiki koncepcji kształcenia z zakresu geografii - mówi prof. Paweł Churski, który także przewodniczy Konferencji Kierowników Jednostek Geograficznych. - O ile projekt wypracowany przez grupę ekspertów wyłonionych w drodze konkursu MEN i pracujących przy IBE PIB zaproponował budowanie świadomości ucznia od „małej ojczyzny” do uwarunkowań i wyzwań globalnych, to aktualna wersja podstawy programowej zawarta w projekcie rozporządzenia odwraca tę logikę stawiając na pierwszym miejscu i koncentrując się na zagadnieniach globalnych. Tym samym dochodzi do marginalizacji perspektywy lokalnej i przesunięcia na koniec treści dotyczących poznawania „małej ojczyzny”, w której uczeń w pierwszej kolejności powinien kształtować umiejętności identyfikacji i zrozumienia procesów zachodzących we współczesnym świecie - dodaje prof. Paweł Churski.

Pełna treść protestu znajduje się w załączniku.

Dokumenty

Nazwa Data
Plik umieścił(a)
Pobierz plik
Protest_KKJ_Bydgoszcz_2025.docx 24.11.2025 Agnieszka Książkiewicz
DOCX
Pobierz DOCX Protest_KKJ_Bydgoszcz_2025.docx(17.7 KB)

Kontakt

Agnieszka Książkiewicz

4048