prof. Hanna Krauze - Sikorska
Wydział Studiów Edukacyjnych
Obszary zainteresowań badawczych:
- opieka i edukacja małych dzieci (do 3 roku życia);
- edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna; (adaptacja do środowiska przedszkolnego i szkolnego; gotowość szkolna i jej determinanty);
- problemy edukacji dzieci i młodzieży z utrudnieniami i zaburzeniami w rozwoju na kolejnych etapach edukacji (w tym dzieci i młodzieży z tzw. grup ryzyka);
- diagnoza, wsparcie edukacyjne i społeczne, profilaktyka i terapia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym dzieci z uzdolnieniami i zdolnościami);
- świat Digital Natives (cyfrowych tubylców);
- twórczość dzieci i młodzieży jako wartość podmiotowa i społeczna;
- twórczość artystyczna w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci i młodzieży (w tym NET ART);
- psychoterapeutyczne funkcje dziecięcej ekspresji plastycznej oraz rozwijanie ekspresji artystycznej dzieci w okresie średniego i późnego dzieciństwa.
Krótki opis zainteresowań badawczych:
Poznawcze i społeczno - emocjonalne funkcjonowanie dziecka z problemami rozwoju i zachowaniu: profilaktyka, diagnoza, terapia wykorzystująca m.in. możliwości uczenia się wspomaganego komputerowo.
Obszary edukacyjnych wyzwań w pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym i szkolnym – uwzględnianie strategii indywidualizujących proces uczenia się; konieczność zmian w procesie edukacji (uwzględnianie wielowymiarowości uczenia się; wykorzystywanie środków interaktywnych; twórczej aktywności dzieci i młodzieży.
Społeczne uczestnictwo w przebiegu życia; wychowanie do refleksyjnej wspólnoty (m.in. idee Janusza Korczaka) – znaczenie tutorstwa, facylitacji.
Male dziecko w systemie opieki i edukacji - edukacja nastawiona na potrzeby dziecka i jego podmiotowość.
Dziecko w szkolnej rzeczywistości- szkoła jako miejsce wspierające rozwój dzieci i młodzieży z utrudnieniami np. z cechami indywidualnymi np. nieśmiałością, które mogą przekształcić się w zaburzenia, z ryzyka dysleksji, dyskalkulii, ADHD, hipoaktywnych, nieakceptowanych społecznie, ze środowisk de faworyzowanych, zdolnych, ale funkcjonujących w środowiskach niedopasowanych do ich potrzeb i możliwości.